Een goed pensioen? Je moet er op tijd bij zijn.

Wanneer

a. Wanneer u minder gaat werken. Bij deeltijdwerken wordt nietlanger één pensioenjaar per jaar opgebouwd, maarminder.

b. Wanneer u op latere leeftijd (bijvoorbeeld vanaf 27 jaar)begint met werken. Het opbouwen van veertig volledige pensioenjarenis dan niet mogelijk.

c. Wanneer u volledig met pensioen gaat vóór deveertig pensioenjaren zijn bereikt. Medewerkers die tussen het55ste en 65ste jaar stoppen met werken, hebben vanaf het moment datze volledig ophouden geen pensioenopbouw meer.

d. Bij echtscheiding, scheiding van tafel en bed en bijbeëindiging van het geregistreerd partnerschap. Een medewerkerkan tengevolge van de Wet Verevening Pensioenrechten verplicht zijneen deel van het opgebouwde ouderdomspensioen te delen met deex-echtgenoot of de ex-partner.

e. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. In dit geval hebt ude eerste twee jaar een volledige pensioenopbouw. Daarna kunt u nogwerken voor het deel dat u arbeidsgeschikt bent. Of dan voldoendepensioen wordt opgebouwd is afhankelijk van het aantal uren dat unog werkt, hoe hoog het inkomen is en in welkearbeidsongeschiktheidsklasse u valt. Indien u niet werkt voor hetdeel dat u arbeidsgeschikt bent, blijft u in verband met deaanvullende (suppletie-) uitkering gedurende 7,5 jaar volledigpensioen opbouwen. Daarna hangt de opbouw af van de mate vanarbeidsongeschiktheid. Overigens bouwt iemand die op of na 1 april1997 gedeeltelijk arbeidsongeschikt is pensioen op tot 62 jaar.Wanneer u reeds reeds voor één april 1997 gedeeltelijkarbeidsongeschikt bent geworden, bouwt u pensioen op tot 65jaar.

f. Bij werkloosheid. U bouwt voor 50 procent pensioen op, zolangu recht heeft op een ontslaguitkering.

Wanneer a,b of d voor u van toepassing is, kan het pensioenworden verhoogd zonder dat u hier zelf voor hoeft te betalen.

Dat is mogelijk indien u:

- Doorwerkt en geen gebruik maakt van de vervroegdepensioenregeling (FPU). Wanneer u tot uw 65ste doorwerkt, wordt hetniet-gebruikte FPU-deel bij het ouderdomspensioen gevoegd enontvangt u met 65 jaar onder bepaalde voorwaarden eenéénmalige bonus van 10.360 gulden (1999).

- U later dan op de spilleeftijd (61of 62 jaar) met vervroegdpensioen gaat en dit FPU-pensioen meer dan 70 procent van hetsalaris bedraagt. In deze situatie kunt u het gedeelte van hetFPU-pensioen dat boven de 70 procent ligt doorschuiven naar hetouderdomspensioen. Indien het FPU-pensioen in deze situatie meerdan 100 procent van het salaris bedraagt wordt het gedeelte van hetFPU-pensioen dat boven de honderd procent ligt automatischovergeheveld naar het ouderdomspensioen.

- U het nabestaandenpensioen ruilt voor meer ouderdomspensioen.Dit is alleen mogelijk voor het nabestaandenpensioen dat vanaf 1juli 1999 bij het ABP wordt opgebouwd. Het uitruilmoment is op 65jaar en is alleen mogelijk met instemming van de partner.

Wanneer c, e of f voor u van toepassing is, kunt u met eigengeld tegen een goedkopere standaardpremie via het pensioenreglementbijsparen voor het pensioen. Dit is alleen mogelijk:

- Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, indien sprake is vanéén van de situaties die beschreven zijn bij e en ujonger bent dan 65 jaar. Tot het bereiken van de 62-jarige leeftijdbetaalt u dezelfde premie die werkenden betalen voor het pensioen.Daarna is een hogere (individuele) premie verschuldigd. Bijwerkloosheid kan dat wanneer u recht heeft op een ontslaguitkeringen jonger bent dan 65 jaar. Er kan 50 procent of 25 procent wordenbijgespaard. Per jaar dat wordt bijgespaard krijgt u er een half ofkwart pensioenjaar bij. Tot 62 jaar betaalt u dezelfde premie alstoen u nog werkte. Daarna is een hogere (individuele) premieverschuldigd.

Wanneer u met vervroegd pensioen gaat en op één april1997 vijftig jaar of ouder was, kunt u tijdens de FPU-periode hetpensioen maximaal vier jaar voor 50 procent voortzetten. U betaalthiervoor dezelfde premie, als toen u nog werkte.

Het pensioen kan ook aangevuld worden buiten hetpensioenreglement. Lijfrenteverzekeringen die bij alle verzekeraarskunnen worden afgesloten bieden goede mogelijkheden. Daarnaastbestaan bij de diverse verzekeraars allerlei mogelijkheden om metlijfrenteverzekeringen het inkomen na overlijden en tijdensarbeidsongeschiktheid aan te vullen.

Voor vragen en of informatie over uw pensioen kunt u deklantenservice van het ABP bellen. De klantenservice van het ABP isop werkdagen telefonisch bereikbaar van 8 tot 19 uur optelefoonnummer 045-5796171

tekst afkomstig van afdeling FinanciëleArbeidsvoorwaarden, Sociale Zekerheid en Pensioenen van het Bureauvan de Universiteit