Eigen lokalen voor opleidingen centrumgebied

De faculteit Sociale Wetenschappen (SW) is verantwoordelijk voorhet reserveren van onderwijs- en tentamenruimten voor allecentrumfaculteiten als Godgeleerdheid, Filosofie en Ruimtelijkewetenschappen. Zij doet dit, net als alle andere verantwoordelijkefaculteiten, via een computersysteem van de afdeling huisvesting.Alle aanvragen - en later ook weer eventuele annuleringen - wordenop deze afdeling verzameld. Wanneer alle aanvragen binnen zijn,wordt overgegaan tot de verdeling. De ruimtes worden min of meerwillekeurig toegewezen waardoor een werkcollege steeds op eenandere locatie ingeroosterd kan worden.

Het systeem is erg afhankelijk van de discipline van deaanvragers. Iedereen moet ruimten op tijd aanvragen en afmelden.Doordat er vele mensen mee zijn gemoeid, worden er regelmatigfouten gemaakt.

De faculteiten in het centrumgebied hebben daarom een andersysteem voorgesteld. dat is ook ingegeven door verschillendeonderwijsvernieuwingen, zegt Dirksen. Daardoor wordt in kleineregroepen gewerkt of is het gebruik van een computer gewenst. Gedachtwordt elk jaar opnieuw de beschikbare ruimten tussen de opleidingente verdelen. Hierdoor krijgt elke opleiding min of meer zijn eigenlokalen toegewezen. Dirksen: "Het voordeel is dat studenten veelsneller dan nu weten in welk lokaal ze les hebben. Daarnaast zullende gebruikers zich verantwoordelijker voelen voor de ruimte omdatze weten dat ze daar het hele jaar zullen zitten. Ook kan eenruimte beter worden aangepast aan specifieke wensen."

Volgens H. van Leeuwen van de afdeling huisvesting is 'de clubin het centrumgebied groot genoeg om onderling te klusterenwaardoor zalen met voorrang ingeroosterd kunnen worden'. Daarnaast,zegt hij, zou het met het oog op de invoering van dedecentralisatie van de huisvestingslasten goed uitkomen. Met dedecentralisatie moeten faculteiten zelf gaan betalen voor deruimten die ze gebruiken. Dit moet een efficinter gebruik van detotale universitaire ruimte in de hand werken zodat zalen niet 'perongeluk' leeg blijven staan. In het nieuwe systeem moet dit laatsteworden voorkomen. De projectgroep zal daarom ook spelregels voor degebruikers op gaan stellen.

GK