Faculteit treft maatregelen tegen mond- en klauwzeer

Volgens hoogleraar J. Verheijden, voorzitter van dehoofdafdeling Gezondheidszorg Landbouwhuisdieren, is zijn afdeling'als de dood' een bijdrage te leveren aan de verspreiding van deziekte. "Wij nemen dit natuurlijk uiterst serieus."

Studenten die thuis of elders in aanraking zijn geweest met'evenhoevigen' zonder afdoende beschermende maatregelen te nemen,mogen zich daarom 72 uur niet op de kliniek vertonen. Verder isvoor studenten en medewerkers die in Engeland zijn geweest eenquarantaineperiode van een week ingesteld.

Alle medewerkers die thuis koeien, varkens, geiten of schapenhouden moeten bij aankomst op de kliniek douchen en bedrijfskledingaantrekken. Hoogleraar Verheijden verwacht dat in de toekomst defaculteit wel eens restricties zou kunnen opleggen aan hetprivebezit van beesten. "Werknemers van commerciele bedrijven ishet in veel gevallen al verboden thuis dieren te houden."

Andere maatregelen betreffen volgens Verheijden ondermeer hetstilleggen van het transport van evenhoevigen en het sluiten van dekliniek voor herkauwers. Ook zijn enkele extra maatregelen genomenmet het oog op de hygine. Daarnaast zijn de protocollen voor hetbezoek van medewerkers aan boerderijen aangescherpt.

Volgens Verheijden ondervindt ook het onderwijs overlast. Enkelepractica voor grote groepen zijn afgelast en excursies, waaronderhet schapenverlossen volgende week in Engeland, komen tevervallen.

De faculteit ontving begin deze week een vlugschrift van deRijksdienst voor Keuring en Vee dat stelde dat bij constatering vaneen geval van mond- en klauwzeer in Nederland een algehele 'standstill' van 72 uur wordt ingevoerd. Verheijden: "Laten wealsjeblieft hopen dat het niet zover komt. Dat zou een ramp zijn.In dat geval zou alleen de spoeddienst voor medische noodgevallenactief mogen blijven."

XB