Faculteiten moeten werkloze aio's tegemoetkomen

Sinds 1 januari komen aio's die na vier jaar niet klaar zijn methun promotie niet meer in aanmerking voor de soepelewachtgeldregeling. Aio's hebben nu te maken met een stringenteuitvoering van de werkeloosheidswet. Zelfs in de vrije tijd magniet meer gewerkt worden aan een proefschrift.

In de brief aan de faculteitsdecanen laat het college weten datde universiteit, hoewel zij formeel geen partij is bij de afwijzingvan de aanvraag voor een uitkering, toch haar verantwoordelijkheidmoet nemen. Faculteiten die hebben toegestaan dat promotietrajectenlanger duren dan vier jaar moeten aio's daarom een, al dan niettijdelijke, aanstelling geven, zo vindt het college.

De regeling zal waarschijnlijk per faculteit verschillen, zoblijkt uit de eerste reacties van enkele faculteiten. DirecteurDirksen van de faculteit Sociale Wetenschappen denkt erover detwintig aio's die dit jaar hun promotie hadden moeten afronden vooreen half jaar een deeltijdaanstelling als junior-onderzoeker tegeven die overeenkomt met het wachtgeldniveau van voorheen.Biologie zal, zo verwacht directeur Amesz, overgaan tot eenverlenging van het aio-contract van de getroffen aio's "zolang alshet nodig is om het proefschrift af te ronden". Beide directeurenbenadrukken dat promotietrajecten in de toekomst niet langer danvier jaar mogen gaan duren.

Op landelijk niveau werd deze week druk overleg gevoerd over desituatie. Het landelijk aio-overleg vroeg aan minister Hermans omsnel met geld over de brug te komen om de nood te lenigen van deex-aio's die door de nieuwe regeling al enkele maanden geenuitkering krijgen. De universiteiten en bonden stuurden een bozebrief naar de uitvoeringsinstantie sociale zekerheid USZO. Die inhun ogen de bewijslast omdraait door te stellen dat werken aan eenproefschrift automatisch inhoudt dat je niet beschikbaar bent voorde arbeidsmarkt en in feite een afgerond proefschrift vereist voorhet verkrijgen van een uitkering.

XB