De Brexit, de toekomst van de euro, de vluchtelingencrisis en klimaatverandering zijn het gesprek van de dag. Wat voor Europa wil jij? Door de naderende Brexit en groeiend euroscepsisme kwamen UU-onderzoekers en docenten Hanneke van Eijken en Pauline Phoa vorig jaar met het idee om Europa eens grootschalig te vieren. Op zaterdag 18 mei wordt deze droom verwezenlijkt tijdens Festival Europa in TivoliVredenburg, Utrecht.

Tijdens Festival Europa vertellen (oud-)politici, wetenschappers en journalisten over de belangrijkste thema's van de Europese Parlementsverkiezingen op 23 mei. Hierbij zullen ook diverse hooglareren vanuit het Departement Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht acte de présence geven.

Zo komt Madeleine De Cock Buning spreken over fake news, Kees van den Bos over radicalisering en extremisme, en gaan Coen Teulings en Alex Brenninkmeijer in gesprek over de uitdagingen voor de Europese economische samenwerking. Daarnast komt de Vlaamse klimaatspijbelaar Anuna de Wever, oud polictus Jan Terlouw, schrijver Ilja Leonard Pfeijffer, de band Amber Arcades (van alumna Annelotte de Graaf) en auteur Thomas Rueb. En wat zou Festival Europa zijn als we de finale van het Eurovisie Songfestival niet live uitzenden!

Onder leiding van gelegenheidsduo Splinter Chabot en Anne Fleur Dekker legt een nieuwe generatie jonge politieke smaakmakers de fundamenten voor een toekomstbestendig Europa. Thaetergroep De Orde van de Dag neemt op satirische wijze de laatste Europese nieuwtjes met je door.

Zaterdag 18 mei 2019 | 19.00 - 01:00 uur | TivoliVredenburg

Tickets €12,00 voor studenten