Lezing georganiseerd door SIB Utrecht

2 oktober - 19:45u tot 21:30u - Instituto Cervantes (Domplein 3, Utrecht)

Kindermishandeling is een onderwerp waarover in Nederland weinig wordt gesproken. Af en toe komt er in de media een dramatisch afgelopen verhaal naar voren, maar verder is het veelal akelig stil. De balans tussen het gezag van de ouders en de rol van de overheid is bij deze gevallen vaak precair. Er is al snel te veel bemoeienis vanuit de overheid of problemen worden juist te laat gesignaleerd.

Iedereen weet dat kinderen rechten hebben, maar wat houden die rechten eigenlijk in? En wat is de rol van de jeugdgezondheidszorg bij kindermishandelingszaken? Vaak heeft men wel een mening over wat er verkeerd is gegaan in een specifieke zaak, maar is het verder onbekend hoe de regelingen werken.

Deze avond zullen we ingaan op een aantal cases met Riet Haasnoot, arts Maatschappij en Gezondheid. Ze werkt bij de GGD als stafarts Jeugdgezondheid en als opleider en betrokkene bij de Academische Werkplaats Jeugd Twente.

Na de lezing is er een borrel bij Café Hemingway!