Gasthoogleraar krijgt Martin Buber-plaquette

De toekenning is dinsdag tijdens een persconferentie in het conferentieoord Rolduc te Kerkrade bekendgemaakt. De gasthoogleraar op het gebied van ‘Education and Health Care in Resource-Poor settings’, krijgt de prijs, bestemd voor mensen die zich op een bijzondere wijze inzetten voor de medemens, in november uitgereikt tijdens het internationale cultuur- en wetenschapsfestival Euriade.

Sinds 2001 is er een samenwerkingsverband tussen Tempelmans Ndlovu Medical Centre (NMC) in Elandsoord, Zuid Afrika en de Universiteit Utrecht. Studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen doen onderzoek binnen gezondheidsprojecten bij dit centrum. Ook vanuit het UMC Utrecht, met name de afdeling Interne Geneeskunde, zijn er contacten met het NMC.

In november 2008 stonden Hugo en zijn vrouw Liesje Tempelman ook al in de spotlights met de uitreiking van de Platinum Impumelelo Award en de CPSI Award. De beide prijzen onderstrepen de vernieuwende visie op de hulp aan mensen in de townships waar het gaat om armoedebestrijding en gemeenschapsontwikkeling.

XB

Lees een Ublad-interview met hoogleraar Adri Vermeer uit 2006 over de Utrechtse betrokkenheid bij het werk van Tempelman in Zuid-Afrika: