Geen stijging februari-stakers in Utrecht

Volgens de IB-Groep stopte dit jaar drie keer zoveel studenten voor februari met hun studie dan vorig jaar. 3.4 procent van de eerstejaars hield het al na een half jaar voor gezien. Vorig jaar was dat 1.06 procent.

Studenten die zich voor 1 februari afmelden hoeven hun studiefinanciering niet meer terug te betalen. Volgens de landelijke vereniging van universiteiten VSNU is de stijging mogelijk een gevolg van de invoering van het bindend studieadvies.

Uit informatie van de universitaire bestuursdienst van de UU blijkt echter dat in Utrecht het percentage dit jaar juist lager uitvalt. Uit de cijfers is evenmin een causaal verband te herleiden tussen invoering van het bindend studieadvies en een hoger aantal uitvallers na zes maanden.

Wel valt op dat de percentages flink hoger liggen dan het landelijk gemiddelde. Dit zou zijn te verklaren door het feit dat in Utrecht studenten altijd al vroegtijdig een gericht advies kregen.

In het collegejaar 2005-2006 stopte in Utrecht 5 procent, in 2006-2007 4.3 procent.

XB