Gommaar van Strien: met vijftien jaar in de collegebanken

Gommaar (net 18 geworden) begon in de derde klas van demiddelbare school informatica-vakken te volgen aan de universiteit.Verspreid over drie jaar volgde hij alle propedeusevakken en haalde44 studiepunten.

De keuze om zo vroeg te beginnen met informatica was simpel. "Ikdeed veel met computers: spelletjes, programmeren. Mijn vaderraadde me aan een college uit te proberen en dat ging goed. Daarnawerd ik steeds enthousiaster."

Zonder zijn middelbare schooldiploma kon Gommaar nietingeschreven worden als student. Maar door per vak te betalen washet toch mogelijk de eerstejaars hoorcolleges volgen. "Tijdenswerkcolleges zat ik gewoon op school. In het begin volgde ik tweeuur college per week en werd ik begeleid door twee eerstejaarsstudenten. Daar heb ik veel steun aan gehad. Als vijftienjarige ishet toch raar om tussen de studenten te zitten." In zijneindexamenjaar deed hij het wat rustiger aan met zijn studieInformatica. " Ik moest natuurlijk wel mijn diploma halen!"

Volgens de extreem jonge student is studeren aan de universiteitnauwelijks te vergelijken met school: "Je hebt veel meer vrijheiden eigen verantwoordelijkheid. Op school ben je toch meer aanschema's gebonden."

Gommaar gaat volgend jaar verder mijn zijn studie Informatica enwil daarnaast beginnen met Italiaans.

JV / EH

[Bijschrift bij een foto]