Groen licht voor master Natuurwetenschap en Bedrijf

Reden voor dit tweede bezoek was de kritiek van de commissie op een aantal aspecten van de master ‘Natuurwetenschap en Bedrijf’. Terwijl ‘Communicatie en Educatie van de Natuurwetenschappen’ voor de zomer wel meteen een positief oordeel kreeg, signaleerde de commissie bij ‘Science and Business’, zoals de master in het Engels heet, een aantal tekortkomingen.

Volgens voorzitter Gerrit Heil van de Board of Studies van USAS ging het deels om misverstanden, die met een wat helderder formulering eenvoudig uit de weg konden worden geholpen. Voor een ander deel betrof het echter serieuze tekortkomingen, die mede het gevolg waren van aanloopproblemen van de nieuw gevormde faculteit Bètawetenschappen.

“Het is goed dat de commissie daar de vinger op heeft gelegd”, erkent Heil. “We hebben dit najaar hard gewerkt en beschikken daardoor nu over een goed uitgewerkt protocol voor de kwaliteitszorg en over duidelijke procedures voor externe stages. In eerste instantie waren we niet blij met de kritiek, maar ik moet eerlijk zeggen dat nu wel voor de hele faculteit heel helder op papier hebben staan hoe dit soort zaken in een ‘school’ geregeld moeten zijn.”

Dinsdag bleek dat de vertegenwoordigers van Certiked, die voor het eerst door de universiteit voor een visitatie waren uitgenodigd, dit oordeel delen. Zij toonden zich in alle opzichten tevreden over de manier waarop met de eerder geuite kritiek was omgegaan en meldden de aanwezigen dat het binnenkort te verschijnen rapport ook over 'Natuurwetenschap en Bedrijf' een positief oordeel zal bevatten.

EH