Gros afgestudeerden vindt studie te oppervlakkig

Dat blijkt uit de nieuwe WO-monitor, die de universiteiten vandaag 28 juni openbaar maken. Deze bevat de resultaten van een enquête onder grofweg twintigduizend alumni die in de studiejaren 2002-’03 en 2003-’04 hun bul kregen. Anderhalf jaar later zijn ze ondervraagd.

De onderzoekers vroegen ook of de opleiding te smal of te breed was. Daaruit kwamen ongeveer dezelfde percentages: één op de tien noemde de opleiding te smal, terwijl drie op de tien die juist te breed vond.

Opmerkelijk genoeg vertonen de oordelen over de diepgang en breedte van de studie geen samenhang. Breedte en diepgang hebben kennelijk niets met elkaar te maken. Van de alumni die hun opleiding te oppervlakkig vonden, zei slechts 37 procent dat die bovendien te breed was. Eén op de acht vond zijn oppervlakkige studie juist te smal.

De afgestudeerden zijn redelijk tevreden over hun eigen niveau. Ze vinden bijvoorbeeld dat ze behoorlijk goed zijn in nieuwe dingen leren, zelfstandig werken en logisch redeneren. Maar helaas blijken ze zichzelf te overschatten. Vooral economen, juristen en technici vinden zichzelf beter dan de gemiddelde collega. Vrouwen schatten zichzelf overigens lager in dan mannen; ze denken alleen dat ze even goede managers zijn.

Negen procent van de afgestudeerden blijkt aan een promotietraject te zijn begonnen. In de natuurwetenschappen is dat zelfs 28 procent. Ook in de sectoren landbouw (17 procent), gezondheidszorg en techniek (beide 13 procent) werken relatief veel afgestudeerden aan een proefschrift. In de economie en rechten doet bijna niemand dat: respectievelijk twee en één procent.

Bestuurlijke ervaring is vooral voorbehouden aan studenten economie (42 procent) en recht (43 procent). Studenten gedrag & maatschappij nemen veel minder vaak zitting in een bestuur: 28 procent.

Meer dan één op de drie afgestudeerden blijkt tijdens zijn studie naar het buitenland te zijn gegaan: 38 procent van de voltijdstudenten. Studenten rechten en gedrag & maatschappij vallen er minder voor te porren: slechts een kwart van hen ging de grens over.

HOP