Hbo mag wetenschappelijk onderwijs geven

Hermans doet dit voorstel in een notitie over de invoering vanhet bachelor-mastermodel. Volgens hem kunnen hogescholen enuniversiteiten met dat model beter inspelen op de gevarieerdebehoefte aan onderwijs. Bovendien kunnen zij de groeiendeinternationale concurrentie beter aan.

In juli kwam Hermans al met een voostel over het invoeren vankwaliteitskeurmerken. Daaraan voegt hij nu iets toe. Alshogescholen opleidingen hebben met genoeg academisch gewicht, dankunnen zij daarvoor het keurmerk voor het wetenschappelijkonderwijs krijgen. Universiteiten kunnen voor studies het hbo-keurmerk aanvragen.

Of een opleiding een hbo- of een wo-keurmerk verdient, moet nietafhangen van de status van de instelling die die opleidingverzorgt, betoogt Hermans. Slechts de inhoud (wetenschappelijk ofberoepsgericht) en de kwaliteit moeten doorslaggevend zijn.

Bij de invoering van het bachelor-mastermodel volgt Hermans ingrote lijnen het advies dat hij in juli van de commissie-RinnooyKan kreeg. Dat betekent onder meer dat hij geen extra geld uittrektvoor masteropleidingen, noch in het hbo, noch in het wo. Dit totgrote teleurstelling van de beide studentenbonden ISO en LSVb.

Toch kan het hoger onderwijs nog hopen op extra geld voor deinvoering van het bachelor-mastermodel. In een interview elders indeze krant, laat Hermans doorschemeren dat het kabinet wellicht metgeld over de brug komt als het hoger onderwijs met uitgewerkteplannen komt.

Voorlopig wil Hermans echter uitsluitend meebetalen aan enkeleexperimenten met universitaire topmasteropleidingen.

Alleen voor die topmasters komt er een strenge selectie. Wie een`gewone' master wil volgen, krijgt het minder zwaar. Detoelatingseisen daarvoor zullen doorgaans samenvallen met heteindniveau van de bachelorfase.

HOP, Hanne Obbink

Zie ook het interview met met minister Hermans:'Nederlands hoger onderwijs moet internationaal concurreren'(Achtergrond)