KSUdebat 2017: Heeft Lijden zin?

Zie ook: https://www.facebook.com/events/1788856714765571/

Na het succes van het KSUdebat 2016 presenteren wij het KSUdebat 2017 met als centrale vraag: “Heeft lijden zin?”

Is lijden per definitie zinloos of is het (onder voorwaarden) zinvol? Een vraag die relevanter lijkt dan ooit in het licht van recente discussies zoals die over “voltooid leven”. Vijf sprekers uit uiteenlopende vakgebieden zullen hun visie op lijden geven.
We gaan kijken vanuit historisch en modern filosofisch perspectief, vanuit medisch wetenschappelijk onderzoek en de huisartspraktijk, en vanuit de persoonlijke ervaring. En we beschouwen de media: zijn zij nu vooringenomen over het lijden, of juist genuanceerd?

-Datum: woensdag 7 juni 2017
-Tijd: 19.30 inloop, 20.00 programma, 22.30 borrel
-Locatie: Keistraat 9, Utrecht (nabij Janskerkhof)
-Kosten: vrijwillige bijdrage
-Aanmelding: er is geen officiële aanmelding, op de avond zelf geldt vol = vol. Help ons een indruk te krijgen van het aantal doornemers door je aan te melden op facebook.

De volgende sprekers hebben hun aanwezigheid bevestigd:

-Teun Tieleman: hoogleraar filosofie aan de Universiteit Utrecht, met als leeropdracht Antieke Wijsbegeerte en Geneeskunde.
-Kees Ruijs: huisarts, gepromoveerd op ondraaglijk lijden bij kankerpatiënten.
-Jan Keij: filosoof, gepromoveerd op de filosofie van de Franse filosoof Emmanuel Levinas.
-Tim Schilling: theoloog en schrijver, is gevraagd te spreken uit zijn persoonlijke ervaring.
-Jakko Gunst: journalist, is gevraagd te spreken over de beeldvorming over lijden in de media.

Nb. Het KSUdebat 2017 zal in vorm meer een sprekersavond zijn dan een fel debat, omdat de vraag zich hiervoor minder leent. Het heeft als doel de aanwezigen te helpen een brede rationele kijk op lijden te ontwikkelen.