Hermans wil alleen eerste studie betalen

Minister Hermans wil hogescholen en universiteiten geenvergoeding meer geven voor studenten die een tweede of derde studiedoen. Dat levert hem op termijn vijftig miljoen gulden per jaarop.

Het gehele hoger onderwijs wijst de bezuiniging af. Delandelijke studentenorganisaties LSVb en het ISO zien er niets in.Dat geldt ook voor de HBO-raad en de vereniging van universiteitenVSNU. De vier organisaties willen dat de Tweede Kamer, die dezerdagen de onderwijsbegroting behandelt, de geplande bezuinigingongedaan maakt.

Hermans verwacht dat de komende jaren veel hoger opgeleiden naeen paar jaar werken teruggaan naar de universiteit of hogeschoolvoor verdere bijscholing. Maar hij wil alleen de eerste opleidingvan studenten betalen, daarna houdt zijn verantwoordelijkheid op.Wie later nog een diploma wil halen, vindt Hermans, moet dat maardoen via zijn werkgever, of op eigen kosten.

De Kamer vindt de voorgenomen bezuiniging in strijd met hetbelang dat het kabinet hecht aan een 'leven lang leren'.Verschillende fracties wijzen erop dat stapelen van studies in deNederlandse kenniseconomie steeds belangrijker wordt.

Volgens Hermans is er overigens geen sprake van een bezuiniging.Hij vindt dat hogescholen en universiteiten de kosten van eentweede of derde opleiding moeten doorberekenen in hetcollegegeld.

Maar de VSNU en de HBO-raad kunnen daar niet mee uit de voeten.Ze verwachten dat vooral studenten jonger dan dertig jaar teruggaannaar de collegebanken. Het is opleidingen verboden om deze groepstudenten een hoger bedrag dan het reguliere collegegeld te latenbetalen.

HOP, MtW

Zie ook het Redactioneel (Rubrieken)