hoe kan dat nou?

Te weinig medewerkers voor de medezeggenschap

Heeft u niet genoeg uw best gedaan om opvolgers te vinden, Phil Heiligers van Sociale Psychologie? "Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar er is bij mijn collega's gewoon weinig belangstelling voor de faculteitsraad. En als er al jongeren waren die er voor voelden omdat ze zo wat bestuurservaring konden opdoen, dan zeiden oudere collega's vaak dat zij beter wat commissiewerk konden doen, omdat dat minder tijd kost."

Heeft men niet het gevoel dat de raad nut heeft? "Veel mensen zeiden: wat heb ik er aan? Als ik ze dan uitlegde, dat wij er bijvoorbeeld mede voor hebben gezorgd dat de reorganisatie goed is verlopen, dan knikten ze wel, maar van oudere medewerkers kreeg ik ook vaak de reactie: leuk die raad, maar als ik even naar de decaan loop, ben ik sneller klaar."

Heeft u nog overwogen om u kandidaat te stellen, Jos van Oostrum van Sociale Psychologie? "Geen moment. Ik ben een tijd raadslid geweest voordat de MUB werd ingevoerd en toen vond ik het wel nuttig omdat we nog duidelijke bevoegdheden hadden. Tegenwoordig vind ik de universitaire medezeggenschap een ritueel. Nee, in de hiƫrarchisch georganiseerde universiteit van nu vertrouw ik voor de behartiging van mijn belangen alleen nog op de vakbonden."

Zou u op de universiteit meer brood zien in medezeggenschap via ondernemingsraden? "Dat denk ik wel, want ondernemingsraden hebben in elk geval op een aantal punten duidelijke bevoegdheden."

Een teleurstellende ontwikkeling, voorzitter Peter Selten van de faculteitsraad. "Zeg dat wel. Ik heb de indruk dat het vooral de jongeren zijn, de eind-dertigers, begin-veertigers bij wie de animo ontbreekt. Bovendien realiseren veel personeelsleden zich niet dat de personeelgeleding van de faculteitsraad tevens de rol van ondernemingsraad vervult."

Kunnen we maar niet beter ophouden met de medezeggenschap in zijn huidige vorm? "Geen sprake van. Ik ben het ook absoluut niet eens met de suggestie dat de raad niets meer in te brengen zou hebben. Neem het voornemen om geld over te hevelen van de maatschappij- naar de gedragswetenschappen. Je zou bijna willen dat de nieuwe raad met daarin bij de medewerkers alleen nog maatschappijwetenschappers het bestuur zou adviseren om dat toch maar niet te doen. Dan zou ik al die gedragswetenschappers die nu zeggen dat het allemaal niets voorstelt, wel eens willen horen."