hoe kan dat nou?

Anderhalf jaar wachten op nieuwe PC's

Is het echt zo erg, Gwylim Janssens?

"Ja, heel erg. Ik heb er zelf een paar weken geleden nog gezeten en het is gewoon een zootje. Sommige pc's doen het helemaal niet meer. Zelfs de helpdesk waarschuwt ons: pas op voor die dingen."

En het probleem speelt dus al langer?

"Ja, al vrij kort nadat ik in september 2005 in de raad kwam, werd meegedeeld dat er geld was vrijgemaakt voor nieuwe pc's. We hebben er de afgelopen tijd regelmatig naar gevraagd, maar er gebeurt maar niets."

Maar er zijn toch pas nog zeven nieuwe computers neergezet?

"Jawel, maar die zijn neergezet in collegezalen. Heel prettig, daar niet van, maar aan de beroerde situatie in de computerleerzalen verandert dat niets."

Hoe komt het dat deze zaak maar niet wordt opgelost, bestuurssecretaris Werner Most van Farmaceutische Wetenschappen?

"Zoals u weet, is dit een nieuwe functie en zit ik hier nog maar heel kort. Van de voorgeschiedenis weet ik dan ook niet veel. Het is overigens niet zo dat de pc's in de computerleerzaal niet deugen. Het probleem is dat er terminals staan, die aan te weinig servers hangen. Als studenten niet netjes uitloggen, geeft dat storingen. Het is dus niet zozeer een pc-probleem als wel een netwerkprobleem."

Dat had dan toch verholpen kunnen worden?

"Dat is waar. Maar het gaat om een zaal die wordt beheerd door onze collega's van Biologie. Zij moeten het dus regelen, maar ik denk wel dat wij er tot nu toe onvoldoende aan hebben getrokken. Dat heeft overigens ook te maken met het feit dat wij aan onze studenten laptops ter beschikking stellen. Daardoor hebben we de urgentie van goede computervoorzieningen in de leerzalen misschien onderschat."

epartementshoofd Bert Leufkens in de faculteitsraad tegen de studenten..

"Dit zit mij erg hoog. Ik ga nu meteen uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Ik beloof hierbij dat ik jullie binnen tien dagen zal informeren."