hoe kan dat nou?

Studentes moeten kinderen krijgen

Uit het persbericht van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg

'45 procent van de moeders die hun eerste kind krijgen is 30 jaar of ouder, terwijl dat in 1970 nog geen 10 procent betrof. Gynaecologen trekken al langer aan de bel en waarschuwen voor de medische risico's voor moeder en kind. Maatschappelijke zekerheden krijgen de voorrang boven de medische risico's bij de keuze om aan kinderen te beginnen.'

Annemiek de Jong van het Steunpunt Studerende Moeders, krijgen studenten te weinig hulp?

"Ja, met een netto inkomen van 900 euro netto is het geen vetpot voor een alleenstaande studerende moeder. Verder zijn studerende moeders voor een onderwijsinstelling nu eenmaal een verhoogd risico. De kans dat je studievertraging oploopt of afhaakt is vele malen groter. Opleidingen hebben er ook weinig begrip voor als je colleges mist of je werkstuk niet op tijd inlevert omdat je kind ziek is."

Anne Hamburger van Studentenservice, wat doet de UU?

"Studenten kunnen afstudeersteun krijgen wanneer ze vertraging oplopen door de bevalling. Verder kunnen ze gebruik maken van de crèche hier in De Uithof en kunnen wij, studentendecanen, adviseren over de mogelijkheden van aanvullende financiering, zoals van de IB-Groep in Groningen."

Universiteitsraadslid Dian van Erp, kan een universiteit meer doen?

"Het krijgen van kinderen is een privé-aangelegenheid. Het is niet een taak van de universiteit om dit al dan niet te stimuleren. Wel om studenten met kinderen enigszins te faciliteren. Verder denk ik dat vooral opleidingen met veel zelfstudie te combineren zijn met een kind. En als er een keer iets is met het kind, en een student bijvoorbeeld een tentamen mist, dan ligt het toch op het niveau van de opleiding om daar op een goede manier mee om te gaan."

En Dian, denken studenten eigenlijk al na over het krijgen van kinderen?

"Jawel, maar zolang ze nog geen zicht hebben op de toekomst, en dus ook geen zekerheid over hun maatschappelijke positie, is het niet echt een reële optie. Vooral studentes houden er ook rekening mee dat in het bedrijfsleven een carrière en een gezin moeilijk te combineren zijn."