hoe kan dat nou?

Pedagogiekstudenten willen hulp bij het kiezen van vakken

Hoe besteed jij je profileringsruimte derdejaars Pedagogiek Madelon?

"Ik volg vakken bij Algemene Sociale Wetenschappen en heb een vak Spaans gedaan. Er zijn genoeg keuzemogelijkheden voor ons. Je moet er wel zelf achteraan gaan, maar eigenlijk heb ik daar weinig moeite mee gehad. Het percentage van 80 procent van onze studenten dat zegt dat onze opleiding ons meer zou moeten stimuleren, verbaast me dus wel."

En jij, derdejaars Pedagogiek Nienke?

"Als je ergens anders vakken wilt volgen, moet je dat ook zelf uitzoeken, en ik denk niet dat dat zo ingewikkeld is. Volgens mij zijn veel pedagogiekstudenten ook niet heel erg op zoek naar vakken die buiten het vakgebied van pedagogiek vallen. Zelf volg ik ook alleen maar vakken binnen deze studie; ik ben simpelweg te druk met dit vakgebied."

Mirjam Bok, beleidsmedewerker van het Instituut Pedagogiek en Onderwijskunde, ben jij geschrokken van het hoge percentage?

"Het heeft me wel verbaasd. Zeker omdat Pedagogiek echt een uitschieter is op dit gebied. Onze opleidingscommissie heeft onlangs een intern onderzoek gedaan wat ook ging ook over de keuzemogelijkheden binnen de profileringsruimte. Hierin kwam juist naar voren dat 80 procent van de ondervraagde studenten in hun profileringsruimte het liefst vakken volgen die betrekking hebben op het gebied van pedagogiek. Ik wist dus niet dat zoveel studenten ook buiten onze opleiding wilden kijken."

Waarom blijven deze studenten zo dicht bij hun eigen gebied, denkt u?

"De studenten ervaren bepaalde belemmeringen. Ten eerste overlappen roosters elkaar vaak waardoor het onmogelijk is om dat extra vak te volgen. Verder is de praktische informatie wel beschikbaar, maar hebben de studenten moeite om die te vinden. Dit OER-rapport is een duidelijk signaal aan onze opleiding om deze informatie dus toegankelijker te maken. Blijkbaar willen de studenten wél, maar weten ze niet hoe."