Hoe kan dat nou?

Waar zijn de Utrechtse allochtonen?

Heb jij hier een verklaring voor, beleidsmedewerkster Diversiteit Eveline Weenink?

"Het is voor mij ook een raadsel, ik was ook teleurgesteld toen ik dit vernam. Van de twaalf verzoeken die zijn ingediend, zijn er zeven door de eerste schifting gekomen. Uiteindelijk is er maar één toegekend, maar zijn er wel drie subsidiabel geacht. Dat houdt in dat het NWO deze aanvragen goed genoeg vond, maar dat er simpelweg geen geld voor beschikbaar is. De UU heeft dus zeker wel allochtoon talent in huis."

Hoe ziet de coaching eruit?

"Tijdens het coachingstraject leren ze hun aanvraag zo goed mogelijk te verdedigen voor een speciale Mozaïek-commissie binnen de UU. Deze commissie simuleert de NWO-commissie. Waarom Utrecht toch maar één subsidie heeft gekregen weet ik niet. Misschien zou je het aan Maaike Romijn kunnen vragen. Zij is coördinator van het Mozaïekprogramma bij NWO."

Maaike Romijn, waarom heeft de UU maar één subsidie binnengehaald?

"Daar is geen eenduidige verklaring voor. De Universiteit Utrecht heeft juist een heel intensief coachingstraject, dus daar kan het niet aan liggen. Het aantal aanvragen ligt wel relatief laag. Misschien zou de universiteit beter kunnen scouten om zo meer afgestudeerden te bewegen om een aanvraag in te dienen."

Hoogleraar sociologie en lid van de UU-commissie Anneke van Doorne-Huiskes, weet u waar het mis is gegaan?

"Ik vind het moeilijk om dat precies aan te wijzen. Ik denk dat er op faculteitsniveau beter gekeken moet worden of er allochtoon talent is dat in aanmerking kan komen voor een subsidie. In ieder geval is intensieve begeleiding binnen de eigen faculteit heel belangrijk. Daarnaast zou de coaching kunnen worden geïntensiveerd."

Is intensievere coaching een goed idee, Eveline?

"Dat hoop ik. De afgestudeerden krijgen momenteel één dag presentatietechnieken binnen dit traject, maar ik wil dit gaan uitbreiden naar twee dagen. Ook wil ik álle hoogleraren binnen de universiteit aansporen om allochtoon talent te stimuleren een verzoek in te dienen. Voorheen werden alleen de decanen aangeschreven."

MV