hoe kan dat nou?

Ongewenste mail binnen Sociale Wetenschappen aangepakt

Waarom is dit spam, studentraadslid Pieter Oosterwijk?

"Ik zit als student Klinische Psychologie niet te wachten op trainingen voor bijvoorbeeld studenten Ontwikkelingspsychologie. Vorig jaar kregen studenten Sociale Wetenschappen heel veel van dit soort mailtjes, uiteenlopend van reclame voor commerciële trainingen tot uitnodigingen voor feesten. Ik vind het irritant om mail te krijgen die niet voor mij bestemd is."

Maar het verzoek om te ruilen van werkgroep lijkt me toch een legitieme vraag?

"Is het ook, maar sommige studenten sturen hun verzoek niet alleen naar de studenten die hetzelfde vak volgen, maar naar alle studenten. Daar zouden ze wat beter op moeten letten."

Jullie zijn tot actie overgegaan Adinda Gregoire, studentlid van het facultair managementteam?

"Ja, de directe aanleiding was een mailtje dat afkomstig leek van Onderwijs- en Studentenzaken, maar dat een ontspannend mailtje van faculteitsvereniging Alcmaeon bleek te zijn. De afzender was dus niet duidelijk. Dat is vervelend, want een mail van OSZ klik je niet zomaar weg. En op dat punt kan ik me vinden in het verzoek van de raad."

Dus maatregelen?

"We hebben een aanvulling gemaakt op de algemene gedragscode van de universiteit. Daarin staat onder meer dat OSZ geen mail namens anderen meer mag verzenden. Studieverenigingen mogen alleen hun leden mailen en als je van werkgroep wilt ruilen, mag je dat alleen nog via de discussionboards van het vak doen."

Vervelend hè Dagmar, secretaris van Alcmaeon?

"Ja, want wij organiseren activiteiten die inhoudelijk gericht zijn op de studie, die voor meer opleidingen interessant kunnen zijn en waarvoor ook niet-leden interesse kunnen hebben. Nu mogen we wel op de studentensite Studion posten, maar ik denk toch dat we minder studenten bereiken."

Maar vind jij facultaire spam niet vervelend?

"Ik denk dat het een gevoelsmatige discussie is. Je kunt mail zo wegklikken, ook die van ons."

Mee eens secretaris Pjer van studievereniging Djembé?

"Ja, ik krijg heel veel rotzooi, maar ik open alles, voor het geval er toch iets tussen zit. Is het niets dan delete ik meteen. Ik vind het niet erg, maar ik merk dus nog niks van die nieuwe richtlijn."

Jij wel Adinda?

"Ik ben voorzichtig positief."