hoe kan dat nou?

Actie! Actie!

Vorige week bezetten leden van Atlas, de studievereniging van Liberal Arts & Sciences, een kamer in het Ruppertgebouw om hun kamernood duidelijk te maken. Binnen een half uur was er een oplossing: een kamer op de Trans. Volgens Arjen Segers, student-lid van het faculteitsbestuur was deze oplossing Atlas in juli al aangeboden.

Waarom deze actie, Atlas-voorzitter Bas Vering?

"Na het kraanongeval hebben wij onze verenigingskamer af moeten staan aan Studentenservice en vorige week hadden wij daarvoor in de plaats nog steeds geen kamer terug gekregen."

Waarom zijn jullie in juli niet op het voorstel van het faculteitsbestuur ingegaan?

"Het aanbod dat ons destijds gedaan is, was verre van concreet. Er is ons gezegd dat we misschien een kamer konden krijgen, maar het was ons niet duidelijk, wanneer we daadwerkelijk in die kamer konden."

Arjen Segers, student-lid van het faculteitsbestuur, klopt dat?

"Begin juli hebben wij de vereniging een passende oplossing geboden, dezelfde kamer als waar de vereniging nu terecht kan. Op dat moment ging de voorzitter van de vereniging op vakantie en heeft hij de zaak overgedragen aan de secretaris. Van hem heb ik toen, waarschijnlijk vanwege de vakantie, niets meer gehoord."

Is er nu nog een probleem? De studievereniging heeft nu een ruimte.

"Dat klopt, maar het had veel makkelijker gekund. Eigenlijk heeft de vereniging een omweg gemakt om haar doel te bereiken. In Atlas zitten echt geen domme mensen. Je kunt mij niet vertellen dat zij niet weten op welk niveau ze het regelen van een kamer moeten aanpakken. Dat doe je niet bij de rector. Ik denk dat het ze ook te doen was om een beetje commotie te veroorzaken."

Bas, speelde dat inderdaad mee?

"Ons doel was om er wat vaart achter te zetten, het ging niet om het actievoeren. Op het moment dat we Arjen Segers naar een ruimte vroegen, had hij nog niet de functie die hij nu heeft binnen het faculteitsbestuur. Nadat we met de opleidingscoördinator en de onderwijsdirecteur gepraat hadden, bedachten we de actie. Wat we beter hadden kunnen doen, was het nog een keer officieel aan het bestuur te vragen, in plaats van naar de rector te gaan. Dat hebben we nu wel geleerd."

Dus er zijn geen problemen meer, Arjen?

"De vereniging had eigenlijk een niet bestaand probleem dat ze zelf in stand heeft gehouden. Een telefoontje naar mij had direct een kamer kunnen opleveren, want het is een jonge vereniging die de ruimte hard nodig heeft. Misschien dat niet alle mogelijkheden duidelijk waren, maar we hebben als bestuur echt het beste met Atlas voor."

IK