Sinds het nieuwe leenstelsel is ingevoerd, kiezen veel ouders ervoor om de studiekosten van hun kinderen zelf te financieren. De kinderen direct opzadelen met een flinke studieschuld willen de meeste ouders liever voorkomen door zelf bij te dragen in de studiekosten van hun kroost. Volgens een berekening van het NIBUD uit 2019 hebben uitwonende studerende kinderen minstens 1044 euro netto per maand nodig om in hun levensonderhoud, dus kost en inwoning, te kunnen voorzien. Voor kinderen die tijdens hun studie thuis blijven wonen ligt dit bedrag op 627 euro. De studiekosten en boekenkosten zijn in deze bedragen nog niet meegerekend. Per studiejaar bent u dan ook al snel 14.000 tot 16.000 euro kwijt voor uw studerende kind. Maar hoe krijgt u deze grote bedragen als ouder bij elkaar? We hebben hieronder enkele praktische tips verzameld die u helpen om te sparen voor de studie die uw kinderen in de toekomst gaan volgen.

Bekostiging uit eigen netto-inkomen of spaargeld
Heeft u voldoende inkomen en/of spaargeld? Dan is het mogelijk om de studie van uw zoon of dochter direct vanuit uw maandelijkse inkomen of de spaarrekening te betalen. De meerderheid van de ouders heeft hiervoor echter niet de financiƫle middelen en zal de studie van hun kind(eren) op een andere manier moeten zien te financieren.

Een studiefonds of studieverzekering afsluiten
Hoe vroeger u begint met het apart zetten van geld voor de (toekomstige) studie van uw kinderen, hoe minder u maandelijks hoeft in te leggen. Slim is om, als uw kind(eren) nog jong is/zijn, direct te beginnen met maandelijks een bepaald bedrag te opzij te zetten. Het meeste rendement levert een studieverzekering of spaarrekening op waarbij u het geld jarenlang vastzet. Door direct bij de geboorte van uw kroost te beginnen met sparen, bijvoorbeeld door maandelijks 50 tot 100 euro opzij te zetten, kunt u over een periode van 15 jaar al snel 10.000 tot 20.000 euro sparen.

Heeft u zelf een onderneming? Zet uw kind op de loonlijst
Een slimme mogelijkheid om de studie van uw kinderen te bekostigen, is door hen op de loonlijst van uw bedrijf te zetten. Uw kinderen moeten hiervoor wel echt werkzaamheden binnen uw onderneming uitvoeren, maar profiteren dan van enkele interessante belastingkortingen. Ze hebben namelijk echt op algemene heffingskorting en ook op arbeidskorting. Dit scheelt een hoop belasting, waardoor er netto meer voor uw kinderen overblijft. Voordelig is verder voor uzelf dat de loonkosten van uw kinderen aftrekbaar blijven van de belasting.

Zelf een studielening verstrekken aan uw studerende kind
Een andere optie is om uw kinderen zelf een studielening te verstrekken. Dit soort geld leningen zijn, sowieso in 2020 maar mogelijk wordt de optie daarna afgeschaft, aftrekbaar van de belasting wanneer er door uw zoon of dochter geen aanspraak gemaakt kan worden op studiefinanciering. Door uw kind een voordelige lening te verstrekken, kan dat voor uw zoon of dochter duizenden euro's aan studiekosten schelen.

Geld lenen bij een bank
Daarnaast is het ook nog mogelijk om geld te lenen bij een bank om de studie van uw zoon of dochter te financieren. Op dit moment is de rente laag, dus zijn de kosten relatief laag. Echter is het wel belangrijk dat u zich hier vooraf goed over laat informeren.