Hoger Onderwijs minder gewilde werkgever

Meer dan drieduizend hoogopgeleiden met een werkervaring van ongeveer vijf jaar kregen van zakenblad Incompany onder meer de vraag voorgelegd waar ze het liefst zouden werken. De top-drie van de lijst wordt – weinig verrassend – aangevoerd door de megaconcerns Shell, ING en Rabobank. Op plaats 120 is de TU Delft de eerst genoemde universiteit. Utrecht staat op de 188ste plaats, nog na bijvoorbeeld Amsterdam (UvA: 126, VU: 167), Tilburg (132), Leiden (138) en Groningen (151).

In 2006 was de oogst van het hoger onderwijs beter. Toen stonden de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit de top-honderd, op de plaatsen 88 en 98. Al met al vindt Incompany-hoofdredacteur René Gerhardus dat de universiteiten en hogescholen het toch nog redelijk doen, “zeker als je bedenkt dat er in totaal vierduizend werkgevers zijn genoemd.”

Het ministerie van OCW staat trouwens op plaats 41 en is daarmee de meest populaire werkgever in de onderwijssector. NWO scoort met plaats 362 erg laat. De Hogeschool Utrecht is trouwens met zijn 291ste positie ook niet al te populair.

HOP