Hogeschool van Utrecht begint Universiteit

"Een pril idee, maar een serieuze mogelijkheid", zo noemt G.Haanen, voorzitter van de programma-directie marktverbreding van deHvU, het plan voor een eigen universiteit. Volgens Haanen wil deHvU de master-opleidingen "een bepaald imago" meegeven: "Dan is determ university niet onlogisch. In Engeland zijn de polytechnicsook universiteiten geworden." Verder moet de constructie volgens devoorzitter bijdragen aan "een professioneler klimaat en eengezamenlijk kwaliteitssysteem van bestaande en nieuwe masteropleidingen".

De HvU lijkt met de plannen bovendien in te willen spelen op denaderende invoering van een Bachelor-Masterstelsel in hetNederlands hoger onderwijs. De hbo-opleidingen hopen in dat stelselzelf academische mastertitels te kunnen uitdelen. Op dit momentgeven de hogescholen een academische status aan de titels doormiddel van een u-bochtconstructie waarbij een buitenlandseuniversiteit wordt ingeschakeld. Een andere, minder kostbaremogelijkheid, is het indienen van een aanvraag voor validering bijde Dutch Validation Council, opgezet door de HBO-raad.

Haanen stelt nadrukkelijk dat hier geen sprake is van eenprovocatie van de UU, die blijft vasthouden aan een striktescheiding tussen HBO en universiteit. "Dit is gewoon een van deplannen die we hebben. En ook als het zover komt staan allemogelijkheden voor samenwerking of het maken van afspraken nogopen."

Collegevoorzitter Veldhuis van de Universiteit Utrecht reageertlakoniek op de hogeschoolplannen, die hem overigens nog niet eerderter ore waren gekomen. "Ik vind het een interessant plan van dehogeschool. Maar eigenlijk vind ik de vraag of hogescholen ookmasteropleidingen gaan verzorgen, niet zo interessant. Voor mijtelt alleen dat onze universitaire masteropleidingen voldoendeacademisch niveau hebben. Want ik blijf wel vasthouden aan onsbinaire stelsel van een scheiding tussen universitair onderwijs enhoger beroepsonderwijs."

XB/EH