Huisjesmelker Chang verliest rechtzaak tegen gemeente

Chang werd in mei uitgeroepen tot ‘huisjesmelker van het jaar’ door ROOD -de jongerenpartij van de SP- en de landelijke studentenbond LSVb. De rechtbank heeft de gemeente gevraagd om rekening te houden met de ruim honderd studenten die nu hun kamer kwijt zijn. Zij hoeven van de rechter hun kamer niet per direct te verlaten, wat de gemeente in eerste instantie wel van plan was. “Binnenkort gaan we met de gemeente om de tafel om te praten over een goede oplossing voor de gedupeerde studenten", zegt Lisa Westerveld van de LSVb. "We hopen dat zij dit probleem serieus nemen.”

Volgens Gijsbert Houtbeckers, de voorzitter van ROOD, is de zaak Chang het topje van de ijsberg. “Er zijn veel teveel studenten die genoegen nemen met een zeer slecht onderhouden kamer voor een veel te hoge huurprijs. Hoewel we nu opgelucht zijn over de uitspraak in de zaak Chang is er nog veel meer werk aan de winkel. Niet alleen in Utrecht, maar ook in andere studentensteden speelt deze problematiek.”

Of Chang in hoger beroep gaat is nog niet bekend.

MV