ICT: Toekomstscenario

Vera heeft haar diploma VO-6 behaald en kan nu zonder verderescholing een unibaan zoeken. Dat is toch een stuk makkelijker dande moeizame weg met certificaten die haar broer Sander heeft moetenafleggen. Maar ja, hij had niet de ambitie om verder dan een V0-4diploma te gaan. Vera start haar unibaan bij een kweker vantomatenplanten, twee dorpen verderop. Daar werkt ze twee dagen perweek - welke dagen, dat is afhankelijk van de drukte op hetbedrijf. Ongeveer twee dagen per week studeert ze; ze heeft plannenom zich te ontwikkelen tot Master of Agronomy (vroeger heette datin Nederland 'Landbouwkundig Ingenieur'). Ze is gestart met eenpaar vakken algemene competenties: elektronische communicatie eninformatieverwerving, die ze volgt aan de Universiteit Twente - eensoort jeugdsentiment, terug naar haar roots in Oldenzaal. Niet datze vaker dan eens per maand de universiteitsgebouwen bezoekt. Viahet nieuwe e-voicemail kan ze meer dan genoeg overleggen metmedestudenten en de docent. Gelukkig wordt dit vak nog steeds inhet Nederlands gegeven. Ze ziet er wel tegenop, dat ze straks aldie ingewikkelde plantenvakken in het Frans en in het Engels moetvolgen, maar ja, de credits van de Université de Grenoblestaan nu eenmaal veruit het best aangeschreven.

2015

Vera heeft inmiddels een door de Europese UniCommissiegeaccepteerde universitaire basisopleiding. Voor haarafstudeeropdracht gaat ze naar Engeland, waar ze als juniormedewerker zal deelnemen aan het fruitteelt onderzoek inEast-Mailling. Haar belangrijkste tutoren heeft ze inmiddels ookgeregeld; de verplicht internationaal en interdisciplinairsamengestelde tutorcommissie is inmiddels eenmaal intelevideo-vergadering bijeen geweest om haar onderzoeksvoorstel tebespreken. Ze zal vanaf de start een maandelijks roulerendebegeleider hebben, met wie ze tweemaal per week telematisch contactzal hebben.

2020

De Europese UniCommissie nodigt Vera uit voor de finaleverdediging van haar thesis. Daarvoor mag ze gebruik maken van denieuwe communicatie-kamer van de Global University van Den Haag,zodat ze optimaal met de commissieleden in Wageningen, Geneve enVancouver kan overleggen. Ze plaatst haar eerste stelling op dedigitale muur. Onmiddellijk plaatst het commissielid in Vancouverdebijbehorende grafiek ook op de muur en stelt een paaringewikkelde vragen. Gelukkig kan ze uit haar digiblok deoorspronkelijke data er even naast zetten en aantonen, dat erwerkelijk significant verschil is in haar experiment. Hetcommissielid in Zwitserland heeft vergelijkbare gegevens, pluktdeze van zijn eigen digiblok, plaatst ze naast de data van Vera opde digitale muur en weet de Canadese te overtuigen. Na de finalediscussie mag Vera zich 'Mag' ( Master of Argronomy) noemen.

Uit het rapport: 'Flexibel en open hogeronderwijs met ICT' van IVLOS Utrecht en TU Twente.