Idolaat: Ernest en Florian op alle 376 stations van Nederland op de foto

Idolaat: Ernest en Florian op alle 376 stations van Nederlandop de foto

Ernest Loot (vijfdejaars student Sociale Geografie)en Florian

Hupkes (heeft de lerarenopleiding aardrijkskunde aande HvU gedaan en is nu op een haar na klaar met de opleidingHotelmanagement in Haarlem) mogen midden in de nacht wakker gemaaktworden voor een vooroorlogs Nederlands spoorboekje of een NSlichtbak. "Maar buitenlandse spoorboekjes zijn ookinteressant."

Ernest en Florian kennen elkaar van het USC waar zejaarclubgenoten zijn. Ernest zijn passie voor treinen heeft eenvlucht genomen in 1989 toen de NS een grote manifestatieorganiseerde in het kader van haar 150-jarig bestaan. "Toen is hetuit de hand gelopen en ik ben er nooit meer vanaf gekomen." Florianreisde vroeger veel met de trein. `We gingen altijd veel naar omaen opa met de trein. En ik ging fanatiek op tienertoer: viaGroningen naar Maastricht om maar zoveel mogelijk te kunnenreizen." De ouders van Ernest zijn gescheiden toen hij twee was."Ik kom zelf uit Enschede maar mijn vader ging in Amsterdam wonen,en ik ging dus heen en weer met de trein. En ik had een OV van mijnouders, een tienertoer voor het hele jaar." De zwakte voor treinengaat bij Florian ver terug. "In het Spoorwegmuseum staat eenlocomotief die door de oom van mijn opa is ontworpen. Hij is ookdirecteur van de spoorwegen geweest. Het zit niet alleen in defamilie, het zit in de genen." Ernest: "De naam Hupkes komt nog welher en der in wat archieven voor."

Spoorboekje

Dat ze allebei dezelfde hobby hebben kwam bij toeval een keernaar boven. Florian: "We waren op een geven moment bezig met hetorganiseren van de Varsity-roeiwedstrijden langs de spoorlijn bijHouten. Op een gegeven moment reed er een trein langs, dus ik zeg:'Hé, dat is de trein naar Tiel' en Loot zegt: 'Nee man, dat isde stoptrein naar Eindhoven. Die vertrekt namelijk om tien over.''Hoe weet je dat dan?', vroeg ik. 'Nou' zegt Ernest, 'dat is eenkwestie van: ken je treinen.' En toen zijn we elkaar gaanoverhoren."

Begin 1996 ontstond het plan om samen alle stations in Nederlandaf te gaan en overal een foto te laten maken onder het naambordjedoor de conducteur. Tot halverwege dit jaar zijn ze daar mee beziggeweest: 376 foto's zijn het bewijs. "We zijn begonnen met de treinnaar Zwolle en het laatste station dat we hebben gedaan wasStavoren. Dat is het station dat het langst duurt om te bereiken.Je bent 2,5 à 3 uuronderweg voordat je daar bent, wist je dat?We waren er al een keer geweest, maar ja: foto mislukt We gingenniet iedere week op pad, hoor, want je wordt er redelijk gaar van,kan ik je vertellen", aldus Ernest. Florian legt uit dat hetrondreizen in Nederland ook wat te maken heeft met de gezamenlijkpassie voor topografie. "Ik vond topografie altijd het leukste water is: steden en plaatsen leren en alles. En dat komt natuurlijk nuweer terug."

Een vrij aparte passie, alle treintijden en àtrajecten uitje hoofd kennen. Hoe reageert de omgeving daarop? Ernest: "Zekunnen er wel om lachen. En het is wel handig natuurlijk. Ik wordin huis door iedereen gevraagd: 'Ik moet daar en daar naar toe, hoemoet ik dan? Waar moet ik overstappen?'. Ik ben een soort vanwandelend spoorboekje. Maar er zitten inderdaad wel redelijk rarefiguren in het treinenhobby-wereldje. Af en toe gaat het echtnergens meer over."

Stuur

Sinds een half jaar werken Ernest en Florian in hetSpoorwegmuseum aan de Maliebaan. Daar is ook de echt allerlaatstefoto genomen voor de serie stations in Nederland. Florian had eenbrief gestuurd naar dhr. Den Beste, de directeur van de NS. "Ik hebhem verteld wat we gedaan hadden en dat we als laatste stationUtrecht Maliebaan wilden doen, een station dat nu niet meer ingebruik is. Toen kreeg ik een brief terug waarin stond dat we zo enzo laat bij het Spoorwegmuseum moesten zijn. Toen we daar aankwamenmochten we een ritje maken in een trein uit 1924."

"Naar Lunetten, Bilthoven, we hebben een half uur in de treingezeten, dat was echt geweldig", vult Ernest aan. Florian: "En wehebben een heel mooi boek gekregen over stationsarchitectuur waarDen Beste ook wat in heeft gezet. Dat is wel heel leuk, dat je danwat waardering krijgt voor wat je hebt gedaan."

Eén of twee keer per week geven ze in het museumrondleidingen aan bezoekers en groepen. Ernest: "Het is heel leukom te doen, je wordt er niet rijk van maar dat geeft niet. Demeeste mensen weten er echt helemaal niks van, dat isverbazingwekkend gewoon. De helft van de bezoekers realiseert zichniet dat een trein geen stuur heeft bijvoorbeeld. Kinderen, maarvolwassenen ook."

Wat is er nou eigenlijk zo leuk aan treinen en aan deNederlandse Spoorwegen? "Dat is een hele goede vraag." Florian enErnest denken hard na. Florian: "Ik denk dat als we in Zwitserlandwaren geboren, dat we dan iets hadden gehad met de Zwitsersespoorwegen. En je moet natuurlijk niet vergeten dat we een OVjaarkaart hebben." Okay, maar die heeft iedere student, dus datzegt nog niets. Ernest gaat verder: "Je moet gewoon van treinenhouden. Van de treinhobbyisten is trouwens 99procent man. Waarom?Tja, het is iets met treintjes spelen, het zijn machines metradertjes die allemaal werken Je kunt het niet precies uitleggen.Het is gewoon, ja, ik weet niet." Florian: "Wat vinden mensen leukaan auto's of aan paarden? Het is gewoon zo. Treinen gaan hard, zezijn groot, ze rijden op rails Er zit een bepaalde kracht in"'

Vertraging

Mooiste trajecten zijn de kleine lijntjes in de bergen in hetbuitenland. Wat Nederland betreft scoren de kleine lijntjes in deAchterhoek goed. "Of in Zuid-Limbrug, daar heb je ze ook." Nieuwetreinen zijn niet per definitie beter dan oude treinen. Ernest:"Het heeft allebei wel wat. Nieuwe treinen gaan snel maar bij oudetreinen is het idee dat het nog steeds kan rijden en dat het nogsteeds bestaat fantastisch! Het is vooral de diversiteit die leukis. In Nederland is die vrij beperkt. In Griekenland bijvoorbeeldis er nog een traject waar zestig jaar oude treinen rijden, gewoonop en neer volgens de dienstregeling." Florian heeft nooit echt eenpassie gehad voor stoomtreinen, "maar oude diesels en elektrischetreinen vind ik echt geweldig." Ernest: "Treinen die je nog nietkent zijn altijd mooier."

De twee treingekken zijn in het bezit van verschillende gadgets.Florian heeft door middel vam een verloting een keer een NSlichtbak kunnen bemachtigen en Ernest is in het bezit van eenspoorboekje uit 1856. En allebei hebben ze natuurlijk diverseposters, boeken en andere trofeeën; bemachtigd op derommelmarkt, gevonden bij oma op zolder, gekregen voor eenverjaardag of meegenomen van het station. Ernest: "Maarbuitenlandse spoorboekjes zijn ook interessant." Florian lijkt hetleuk ooit een bijbaantje als stationsomroeper te hebben. Niet dathij zich zelf nooit ergert als een trein vertraging heeft. "Het isniet zo dat ik denk: `Ha! Nu kan ik vijf minuten langer op hetstation staan.' Ik bergrijp alleen iets beter wat er aan de handzou kunnen zijn. Maar het mooiste lijkt het me om ooit dood te gaanzoals mijn opa. Die kreeg een hartaanval op het station."

Lineke van den Boezem