'Ik vind het gewoon een eng woord: bloedbank'

De Grote Bloeddonor Actie van Sams

Nadat Marjolijn Quaak (21) en Ties van Deurzen (23) de aanwezige studenten in de Theatronzaal hebben verteld wat hun actie inhoudt en een informatief filmpje hebben vertoond, verlaten ze de collegezaal in het Educatorium weer om achter hun actiekraampje in de gang te zitten. "We hebben twee uur geleden voor een collegezaal met Pedagogiekstudenten gestaan, en dat leverde in de pauze tien nieuwe donoren op. Ik ben benieuwd of deze Rechtenstudenten net zo enthousiast zijn", zegt Marjolijn.

De twee vertellen dat het idee van een bloeddonoractie ontstond toen de lustrumcommissie van Sams vorig jaar aan het brainstormen was over mogelijke activiteiten. De Grote Donorshow van BNN was toen nog volop in het nieuws. "Door het succes van die show raakten we ervan overtuigd dat we dit echt moesten doorzetten. We willen elk lustrum laten zien dat Sams ook een maatschappelijk betrokken studievereniging is, en dit leek ons een mooi initiatief. De Utrechtse bloedbank Sanquin werkte graag mee."

Als de pauze aanbreekt in Theatron stromen de studenten de collegezaal uit. De meesten lopen het informatiekraampje voorbij, maar een aantal studenten is toch nieuwsgierig geworden. Tweedejaars studente Anneloes van Uhm (20) vult een formulier in. "Volgens mij is het hard nodig, en ik wilde dit altijd al een keertje doen. Ik ben al orgaandonor, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bloed geven wel een beetje griezelig vind."

Op ongeveer tien meter afstand kijken twee studenten wat weifelend naar het kraampje. "Nee, ik ga niet meteen een formulier invullen", zegt eerstejaars studente Marloes van der Meulen (18). "Misschien komt het wel door die term 'bloedbank'. Dat is gewoon een eng woord. Maar ik denk dat ik het over een tijdje wel ga doen, want het is natuurlijk wel belangrijk."

De wervingsactie van Sams begon maandag 11 februari en duurt in totaal drie weken. Naast de dagelijkse voorlichtingspraatjes in collegezalen staan de commissieleden in de middagpauze ook met een speciaal actiekraampje tussen de UB en de Spar.

In de eerste week van de actie meldden zich in totaal 150 studenten aan. "Echt een geweldige respons!", vertelt Ties enthousiast. "Het is alleen nog onduidelijk of iedereen in aanmerking komt om bloeddonor te kunnen worden. Er volgt namelijk eerst een uitgebreide keuring bij de bloedbank, waarbij wordt gekeken of iemand geschikt is om bloed te geven. Als mensen bijvoorbeeld minder dan vijftig kilo wegen, dan mogen ze geen bloed geven." "Een te lage ijzerwaarde is ook een reden om een bloeddonor te weigeren", vult Ties aan.

De twee studenten hebben een handleiding bij hun kraampje liggen, voor het geval ze ingewikkelde vragen krijgen. "Maar de meeste mensen vragen of ze niet zullen flauwvallen als ze bloed hebben gegeven, veel geïnteresseerden zijn daar echt bang voor. Ook denken sommige studenten dat ze er ziek van worden", zegt Ties. Hij gaat verder: "Maar die angst is nergens voor nodig. Je kán inderdaad duizelig worden, maar in dat geval moet je gewoon even blijven zitten. Bij de bloedbank is voldoende eten en drinken aanwezig om weer op krachten te komen. En infecties komen niet voor, want er wordt alleen gewerkt met steriele instrumenten."

Zelf hebben de Geneeskundestudenten zich ook aangemeld als bloeddonor. Marjolijn: "Alle lustrumcommissieleden hebben dat gedaan. We moeten natuurlijk wel het goede voorbeeld geven!" Beide studenten weten nog niet of ze ook geschikt zijn, want ze hebben zich nog maar een paar dagen geleden aangemeld en moeten dus nog gekeurd worden.

Op enige afstand van de kraam van Sams staat derdejaars student Pieter-Jan Roetenberg (21) pauze te houden. "Ik vind het wel een goede actie, maar ik zie mezelf voorlopig nog geen bloeddonor worden. Ik ben wel orgaandonor, maar hier komt toch wat meer bij kijken", zegt hij. Een medestudent zegt op de valreep, vlak voordat hij de collegezaal inloopt: "Nee hoor, ik word geen bloeddonor. Lijkt me niet relaxt, al die naalden in je lichaam!" Als de colleges weer beginnen maken Ties en Marjolijn de balans op: vijftien nieuwe donoren.

MV