'Ik wil alles uit mijn sport halen wat erin zit'

`In baan drie: Astrid Joziasse, ... en in baan vier: ThelmaJoziasse'. Hun verhaal zou zo in het grote Tina-vakantieboekkunnen. Talentvolle tweeling wordt tijdens een loopje in het parkgescout door oplettende atletiektrainer. Bij hun eerste echtewedstrijd worden ze als vanzelfsprekend eerste en tweede. Samenontwikkelen ze zich tenslotte tot de beste junioren van hetland.

"Het gekke is dat we eigenlijk helemaal niet zo'n echte tweelingzijn", relativeert Thelma Joziasse. "Het is heus niet zo dat ik opieder moment precies hetzelfde voel als Astrid." Toch beseft destudente Nederlands wel waarom ze met haar zus als eenbijzonderheid op de atletiekbaan worden beschouwd. Zelf staat zemet een persoonlijk record van 58.65 seconde als tweede genoteerdop de Nederlandse ranglijst voor de 400 meter horden. Alleen haartrainingsmaatje, vriendin en tevens grote voorbeeld Ester Goossensblijft haar nog ruimschoots voor. Zus Astrid die in Deventer aan deHogeschool IJssellanden studeert staat vierde op dezelfde lijst. Endat terwijl de tweeling pas dit jaar de overstap van de juniorennaar de senioren maakte.

Joziasse liep haar persoonlijk record overigens al in 1997.Tijdens de EK voor junioren in 1997 in Ljubljana behaalde ze toenzilver. Dat record had waarschijnlijk geen stand gehouden als haarseizoen vorig jaar niet compleet in het water was gevallen. Namaanden met klachten te hebben doorgetraind werd in mei eenstress-fractuur in haar rechtervoet geconstateerd. Opvallend wasdat veel andere topatleten, waaronder Marko Koers en JacquelinePoelman, geveld werden door dezelfde blessure. Joziasse: "Het wasvorig jaar een zachte winter. Misschien heeft iedereen toen veel tehard doorgetraind."

Hoewel ze in de achterliggende tijd soms flink gefrustreerd was,heeft de gedwongen inactiviteit volgens Joziasse ook louterendgewerkt. "Ik ben nog beter gaan beseffen hoe bijzonder het is datik zo goed kan lopen. De kansen die me geboden worden moet ik metbeide handen aangrijpen." Heeft ze dan ooit getwijfeld aan hettopsportleven? "Zonder sport zou ik meteen naar Utrecht verhuizenen me in het studentenleven storten. Ik zou liegenals ik zei dat ikdie dingen niet mis. Maar na vorig jaar weet ik helemaal zeker datik alles uit mijn sport wil halen wat erin zit." Gemaaktgeschrokken: "Ik bedenk me net dat ik nog nooit in Utrecht benuitgeweest."

Vanaf afgelopen januari is Joziasse weer volop in training. Elkeavond van zeven tot negen doet ze afwisselend kracht- enlooptraining. Samen met haar zus en enkele andere atleten van hunvereniging AV'34 uit Apeldoorn reist de studente deze week af naarde Costa del Sol om zich in ideale omstandigheden voor te bereidenop de komende wedstrijden. Voor het trainingskamp nabij Benidormheeft Joziasse overigens in het kader van de topsportvoorzieningeen bijdrage mogen ontvangen van de Universiteit Utrecht.

Als grote ambitie noemt Joziasse "het lopen van mooietoernooien". De Olympische Spelen in Sydney komen waarschijnlijknog iets te vroeg. Ze is immers nog vier hele seconden verwijderdvan de limiet. Maar 2004 en 2008 lonken. "Dan wil ik er heel graagbij zijn." Voorlopig richt de studente zich vooral op het EK vooratleten onder de 23 jaar dat deze zomer in het ZweedseGöteborg wordt gehouden.

Xander Bronkhorst