Ingrijpende reorganisatie James Boswell Instituut

Het JBI verzorgt op het terrein van het University College onder meer bètacursussen voor toekomstige studenten en taalonderwijs voor huidige studenten en medewerkers. De organisatievorm van het instituut is volgens het door de nieuw aangetreden directeur Torenbeek opgestelde plan echter inefficiënt, omdat er in feite sprake is van vier deelinstituten met elk een eigen overhead.

Bovendien is er op sommige plekken een forse overcapaciteit aan docenten, die door de inflexibele organisatie van het instituut niet kunnen worden ingezet op plekken waar een tekort bestaat. Tenslotte is de ICT infrastructuur verouderd en ontbreekt het het JBI aan acquisitiekracht. Als gevolg van deze opeenstapeling van problemen en een door het college van bestuur opgelegde bezuiniging dreigt het JBI de komende jaren zonder ingrijpende maatregelen ruim zes ton tekort komen.

Om het hoofd te bieden aan de problemen stelt Torenbeek nu voor om het instituut ingrijpend te reorganiseren. In plaats van de huidige vier secties (Neerlandistiek, Talen, Wiskunde & Statistiek en Natuurwetenschappen) komt er straks één afdeling Onderwijs. Die wijziging gaat ten koste van de afdelingshoofden en van een aantal docenten, terwijl ook in de ondersteuning banen zullen verdwijnen. Gegeven de omvang van de reorganisatie, die komend najaar zijn beslag moet krijgen, stelt Torenbeek dat gedwongen ontslagen niet kunnen worden uitgesloten.

EH