Internet-boekhandel vangt bot in Utrecht

De reden van veel studenten om lid te worden van eenstudievereniging is de tien procent korting op de aanschaf vanstudieboeken. Dit nieuwe schooljaar probeerde de erkendeinternetboekhandel Boekenbar tevergeefs het monopolie vanBroese/Wristers te ondermijnen door de boeken aanzienlijk goedkoperte leveren. Studieverenigingen uit Amsterdam, Rotterdam, Tilburg,Eindhoven en Delft reageerden wel enthousiast op het aanbod.Boekenbar verkocht in de eerste vier weken van het schooljaar altienduizend titels.

Boekenbar beperkt zich tot studierichtingen met veel verplichteEngelse literatuur op de boekenlijst. Voor buitenlandse boekenbestaan geen vaste prijsafspraken.

Mark Kaal, mede initiatiefnemer van Boekenbar, verbaast zichover de terughoudendheid van de Utrechtse verenigingen. "Wij hebbende Utrechtse verenigingen benaderd, maar velen bleken langlopendecontracten te hebben met Broese/Wristers. Tja, dat zijn consessiesdie uiteindelijk betaald worden door de student."

Pieter Neerincx van de Utrechtse Biologen Vereniging (UBV)voerde onderhandelingen met Boekenbar, maar ging uiteindelijk tochin zee met Broese/Wristers. Dit vanwege de betrouwbaarheid.

Datzelfde geldt voor studievereniging SAMS van geneeskunde.Hoewel men daar niet uitsluit volgend jaar alsnog op het aanbod vanBoekenbar in te gaan.

Volgend schooljaar gaat Boekenbar ook aan individuele studentenleveren. Zo zal het bedrijf de verenigingen kunnen omzeilen. "Zezullen het merken aan hun leden aantallen", waarschuwt Kaal.

Hylco Wijnants, directeur van Broese Wristers, is op de hoogtevan het bestaan van Boekenbar, maar zegt Boekenbar niet alsconcurrent te beschouwen. "We zijn niet de goedkooptste, maar webieden meer service."

JV