Introductie ondervindt hinder van bouwputten

"We begonnen flink te stressen toen we hoorden dat deze zomer dehele binnenstad open ligt", zegt Josefien Bergman van deUIT-commissie (Utrechtse Introductie Tijd). "Eerst zouden hetJanskerkhof en de Janskerk niet te gebruiken zijn voor de openingvan de introductieweken. Dat vonden we natuurlijk ontzettendjammer. Het Janskerkhof is namelijk traditioneel dé plek om deintroductie te beginnen. Ook het Neude en Lukas Bolwerk liggen inaugustus open, waar veel studentenverenigingen niet blij mee zullenzijn. Voor rondleidingen door de binnenstad voor de nieuweeerstejaars is dit een ramp."

Bij de gemeente zijn veel bezwaren ingedient tegen de opgebrokenbinnenstad. Want het zijn niet alleen de studentenverenigingen diedaarvan hinder ondervinden. De hele zomer worden er ook veelfestivals en andere activiteiten georganiseerd in de binnenstad.Toch kunnen de werkzaamheden met geen mogelijkheid wordenuitgesteld. De nieuwe busbaan moet oktober volgend jaar af zijn. Omdat doel te halen zal er zelfs in de zomervakantie wordendoorgewerkt.

De studentenverenigingen hebben samen met gemeente Utrechtgezocht naar oplossingen en alternatieven. "We willen er alles aandoen om de introducties niet te verstieren", zegt Kees Fledderus,medewerker bij de gemeente. "Daarom proberen we, in overleg met deaannemer, zoveel mogelijk plekken vrij te krijgen. Zo hebben we nette horen gekregen dat Lepelenburg toch te gebruiken is. Ook op hetJanskerkhof en in de Janskerk kunnen de introductie activiteitengedeeltelijk doorgaan, hoewel er wel wat opslag- en bouwketenzullen staan. Het Neude zal helaas wel slecht bereikbaar zijn, enook Lukas Bolwerk wordt een probleem."

Daarmee is de UIT-commissie al lang blij. "We hadden de openinganders in de Domkerk en op het Domplein moeten houden", zegtBergman. "Maar ja, daar is het toch eigenlijk veel te klein. Engelukkig kunnen we de vaste dag op Lepelenburg ook laten doorgaan.Die lokatie is voor onze activiteiten van groot belang. Er ligtnamelijk niets zo centraal als Lepelenburg."

JV