ISO wil toelatingstoets voor masters

Dat idee oppert het Interstedelijk Studenten Overleg. Het ISO wil met de toetsen de moeizame doorstroom in het bama-stelsel aanpakken. Het plan komt aan de vooravond van het debat dat onderwijsminister Ronald Plasterk (PvdA) donderdag met de Tweede Kamer voert over de doorstroom van bachelor- naar masteropleidingen.

De meeste hbo-bachelors moeten voor toegang tot een universitaire master een schakelprogramma doorlopen. Een kwart van alle masterstudenten komt uit het hbo. Soms kunnen ze dat programma al in de vrije keuzeruimte van hun hbo-opleiding volgen, maar meestal moeten ze nog minimaal een half jaar extra blokken.

Voor dat half jaar krijgen de studenten geen gewone studiebeurs maar moeten ze lenen. De universiteiten ontvangen bovendien geen bekostiging voor schakelstudenten, zodat ze soms torenhoge collegegelden heffen. Een toelatingsexamen kan daarom veel kosten en moeite sparen, meent het ISO.

Universiteitenvereniging VSNU erkent dat er iets moet gebeuren aan de stroeve doorstroom van de bachelor- naar de masteropleiding. Of een toelatingstoets volstaat, moeten de universiteiten per student zelf bepalen, meent zij.

HOP