'Je ziet kinderen beter worden in een seizoen'

Mark de Jong, student Recht en Economie, traint encoacht een hockey-meisjeselftal op Kampong. De leeftijd van dezemeisjes varieert van twaalf tot veertien jaar.

"Ik ben hiervoor gevraagd omdat ik zelf ook bij Kampong speel.Eerst heb ik een jongensteam getraind, vorig jaar ben ikovergestapt naar de meisjes. De trainingen vind ik altijd wellachen, het is heel gezellig om te doen omdat ze steeds onverwachtsuit de hoek kunnen komen. Tijdens de training beginnen ze vaak tepraten over dingen als school, vriendjes en verliefdheden. Ik praatook altijd wel mee. De echte puberteit merk je meer bij de B-jeugd,die zijn ouder. Ik weet niet eens of ik de puberteit wel herkentrouwens, volgens mij ben ik er zelf nog niet zo lang uit.

"De jongens zijn wat harder en schelden elkaar eerder uit. Dejongens kwamen hier puur voor het hockey, de meisjes ook voor degezelligheid. Ze komen niet echt met problemen bij mij. Ik heb somswel eens ruzies moeten oplossen binnen het team, vooral bij dejongens. Toen voelde ik me af en toe een psycholoog. Dit jaar ishet nog niet voorgekomen. Vorig jaar gaf ik de trainingen samen meteen meisje, ik denk dat het meisjesteam daar eerder heen gingen metproblemen. Ik zie dat soort dingen niet zo snel.

"Ik wil dat ze een gezellige tijd hebben en dat ze veel dingenleren op een leuke manier. Ik ben niet autoritair. Het moet vooralleuk zijn. Je moet wel gevoel hebben voor het trainen van kinderenwant je zegt snel iets verkeerds. Als ze iets fout doen probeer ikdat altijd op een positieve manier op te lossen. Ze onthoudendingen heel goed. Soms komen ze drie weken later terug op dingendie ik weer vergeten was. Je moet niet alleen maar lief en aardigzijn, maar een combinatie vinden van aardig en streng.

"Er zitten talentjes tussen. Die geef ik geen extra aandacht,misschien wel meer verantwoordelijkheid op het veld. Je zietkinderen echt beter worden in één seizoen, dat vind ikook zo leuk.

Ik voel me prima thuis bij de kinderen: lekker met ze praten, zezijn wat speelser. Volwassenen zijn al snel wat serieuzer, dat wilniet zeggen dat kinderen dat niet zijn. Ik heb liever twaalf vandie kleine meisjes of jongens om me heen die de hele training lopente kletsen."