Jury beloont commitment van docenten: 'Studenten moeten plezier in studie houden'

Jury beloont commitment van docenten: 'Studenten moeten plezierin studie houden'

Isabel Thunissen (46) is vorig jaar in het kader van OnderwijsMeester door de medische studievereniging Sams genomineerd alsDocent van het Jaar. Twee studenten van Sams vroegen haar vooraf ofdat goed was. "Goed?", reageerde Thunnissen verbaasd, "ik vond heteen ongelofelijke eer!" Juist het feit dat ze door studenten isvoorgedragen vindt ze fantastisch.

De grootste kracht van Thunnissen is dat ze haar studentenenthousiast maakt. Zelfs de moeilijke uit-je-hoofd-leer vakken aanhet begin van de studie weet ze zo te brengen dat de dokters in spehet nut er van inzien. "Het is zo ontzettend belangrijk omstudenten plezier in hun studie te laten houden. Je moet ervoorzorgen dat ze echt studeren en er voor gaan. Ze moeten voelen datze er niet alleen voor staan", aldus de gedreven docente. Dat haarboodschap overkomt, bleek ook op de prijsuitreiking op 11 januari.De afvaardiging van Sams had maar weinig woorden nodig omThunissens uitverkiezing te rechtvaardigen: "zij is eenfantastische en inspirerende docente".

Naast haar kwaliteiten als docent prees de jury ook debereikbaarheid en aanspreekbaarheid van Thunnissen. Haar studentenzijn blij met die toegankelijkheid. Niet alleen kun je makkelijkbij haar aankloppen, ook per e-mail is zij goed te bereiken.

Zelf relativeert Thunnissen de nominatie enigszins. "Ik heb meercontact met studenten dan andere docenten. Ik geef naastwerkgroepen ook colleges en snijzaalpractica en heb alsblokcordinator op spreekuren en via de e-mail veel contact metstudenten." Ze zou haar nominatie dus gedeeltelijk danken aan hetrelatief grote aantal studenten dat haar kent. Dat lijkt een beetjevalse bescheidenheid, want uit alles blijkt dat Thunnissen een echtonderwijshart heeft. Ze is naast blokcordinator ook lid van deopleidingsraad, het cordinatieteam opleidingsraad en ze zit in decommissie kwaliteitszorg docenten.

Het doet haar dan ook goed dat 'onderwijs' de laatste paar jaarhoger op de universitaire agenda is komen te staan. "Vroeger werdje alleen maar afgerekend op onderzoek, maar geleidelijk zie je eengrotere waardering voor onderwijs." De jaarlijkseonderwijsconferentie Het Onderwijs Meester vindt zij in die zinbelangrijk. "We zijn er nog niet, maar er zit wel beweging in",concludeert Thunnissen.

Die betrokkenheid bij haar werk komt terug in haar plannen voorde toekomst. De docente van het jaar is duidelijk niet van plan ophaar lauweren te gaan rusten. "Er spelen zoveel vernieuwingen inhet onderwijs, de handen moeten juist aan de ploeg."

Als het over de toekomst van het onderwijs aan de Utrechtseuniversiteit gaat, is commitment tegenwoordig d term. Ook tijdensde prijsuitreiking kwam het nieuwe universitaire toverwoordregelmatig voorbij. Thunnissen vindt net als veel aanwezigen op deconferentie dat commitment een belangrijke rol moet spelen bij devernieuwingen in het onderwijs.

Zelf toont zij veel betrokkenheid in haar werk, maar twijfeltwel over welk commitment van de studenten kan worden verwacht. Laatje hen vrij of stel je juist meer regels op? "Studenten zijn somsnet kruideniers. Ze berekenen hoeveel punten ze krijgen voor eenwerkgroep of practicum en op grond daarvan wel of niet komen. Of zebedenken hoeveel

er over een bepaald onderwerp wordt gevraagd voor een tentamenen dan alleen een bepaald onderdeel van een toets leren. Het ismisschien kinderachtig om meer verplichtigen te gaan stellen maarvan de andere kant is de manier waarop nu vaak met voorgangspuntenwordt gekruidenierd, ook niet bevorderlijk voor de betrokkenheidvan studenten", aldus Thunnissen.

Wat ze met het prijzengeld van 3500 euro gaat doen, weet dewinnares nog niet zeker. "Misschien koop ik een i-book, dan kan ikin de trein werken."

Teamprijs

Dat Bernadette van de Rijt (36) een geliefd docent is, bleekvorig jaar al bij de enquete die de pedagogen studievereniging PAPhield. Veel studenten waardeerden haar toegankelijkheid eninteractieve manier van lesgeven. Haar hart voor het vak en voor destudenten leverden haar een afgetekende eerste plaats op. Datverraste Van de Rijt al. Maar dat ze zich nu Jong Docententalent2001 van de hele universiteit mag noemen, vindt ze helemaal'toppie'. "Natuurlijk had ik er op gehoopt, maar ik had er niet opdurven rekenen. Ik kende de andere genomineerden niet", verklaartde opgetogen winnares.

De kern van haar visie op onderwijs is dat zij studenten leertom zelf kennis te construeren, aldus het juryrapport. "Ik vind hetinderdaad belangrijk dat studenten doorkrijgen hoe iets werkt endat ze leren hoe ze bepaakde kennis kunnen verwerven," aldus Van deRijt. Ze levert dus geen hapklare brokken, maar probeert haarstudenten voortdurend uit te dagen om zelf na te denken. "Ik wilgeen eenrichtingsverkeer", zegt de winnares beslist. Ze koppelt detheorie aan de praktijk waardoor ze zelfs studenten weet teinteresseren voor impopulaire vakken. Het is in de ogen van Van deRijt essentieel dat de studenten de studie leuk vinden. "Ik hebliever studenten met zevens die lol hebben in wat ze doen, danstudenten met achten en negens die geen plezier aan hun studiebeleven."

Naast haar liefde voor het vak is het ook haar laagdrempeligehouding richting de studenten waaraan de psychologe haar prijs tedanken heeft. "Ik vind het heel belangrijk om naast de student testaan", zegt ze hierover. Die toegankelijkheid waarderen destudenten. Een voorbeeld dat veel studenten noemen, is dat Van deRijt open staat voor kritiek. Anno 2002 is dit blijkbaar nog steedseen bijzondere eigenschap voor een docent.

Zelf heeft Van de Rijt tijdens haar eigen studie aan deKatholieke Universiteit Brabant geen speciaal bevlogen docentengehad, die ze als voorbeeld ziet. "Het onderwijs was daar ouderwetsklassikaal." Haar ideen over onderwijsvernieuwing haalt ze meer uithaar omgeving. Ook probeert ze de literatuur een beetje bij tehouden. De winnares benadrukt dat de docenten pedagogiek samen demanier van lesgeven hebben bepaald. Die visie op het onderwijswordt binnen de vakgroep breed gedragen. Daarom wil ze het 1500euro prijzengeld ook gebruiken om iets te doen voor het heledocententeam. "De prijs straalt af op de hele club." Ze denkt aaneen paar dagen weg voor een werkbespreking, om zo het nuttige methet aangename te verenigen.

Met de prijs op zak is Van Rijt niet van plan om de kantjes ervanaf te gaan lopen. Ze beschouwt het eerder als een stimulans omnog beter te worden. "Ik moet mezelf scherp houden en uitkijken datik niet op de automatische piloot ga draaien. Dan sluipen deslordigheidjes er in. Daarbij is het onderwijs zo in ontwikkelingdat er geen tijd is om het rustig aan te doen." En dan is ernatuurlijk nog altijd de echte Docentenprijs.

Joost van der Spek