Kabinet vindt hogere servicekosten terecht

Studenten zijn jaarlijks een paar honderd euro extra kwijt voor gas en elektriciteit, bleek ruim een maand geleden. Althans, als ze een woning van een studentenhuisvester huren. Want die moet voortaan hogere energiebelasting gaan doorrekenen.

Voorheen beschouwden de corporaties zichzelf als ‘eindgebruikers’ van elektriciteit, die als het ware achter hun voordeur de energie verdeelden over de studentenwoningen, zoals een gezin de elektriciteit verdeelt over badkamer, keuken en woonkamer. Maar de belastingdienst kijkt er anders tegenaan: net als energiebedrijven of winkelcentrumexploitanten ‘leveren’ de corporaties elektriciteit aan hun huurders. En over kleine beetjes energie betaal je relatief meer belasting.

Als de huisvesters de elektriciteitskosten van alle studentenwoningen bij elkaar op kunnen tellen, hoeven ze dus veel minder belasting af te dragen. Maar zo werkt het niet, zegt staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën. Hij wil voor studenten geen uitzondering maken.

De belasting heeft allereerst tot doel de schatkist te spekken. Daarnaast is het doel het energieverbruik van bedrijven en huishoudens te verminderen. “Dit geldt ook voor een huishouden dat uit studenten bestaat”, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Die had hem gevraagd om een reactie op de onrust.

HOP