Kamer vreest wildgroei modieuze studies

Minister Hermans wil dat universiteiten en hogescholen voortaannaar eigen goeddunken nieuwe opleidingen kunnen beginnen. Tot nutoe moesten ze hun plannen onderwerpen aan een'doelmatigheidstoets': ze moesten aantonen dat ze met een nieuwestudie niet in het vaarwater van andere opleidingen terecht zoudenkomen. Maar die toets wil Hermans afschaffen.

Een meerderheid in de Kamer vindt dat te ver gaan, zo bleekmaandag bij de behandeling van Hermans' Hoger Onderwijs enOnderzoek Plan. Onder meer de regeringspartijen PvdA en D66 vrezeneen wildgroei van opleidingen. Ook is de Kamer bang dat er vooralmodieuze studies gestart zullen worden die veel studenten trekken.Kleine opleidingen zouden wel eens uit de markt gedrukt kunnenworden. Hermans deelt die vrees niet. Hij wil de risico's van detoegenomen vrijheid ondervangen door universiteiten en hogescholente verplichten tot onderling overleg over hun plannen voor nieuwestudies. Daarnaast moeten ze aannemelijk maken dat de nieuweopleiding kwaliteit zal leveren.

De Kamer vindt dit niet genoeg. Uiteindelijk is de ministerverantwoordelijk voor het geheel aan opleidingen in het hogeronderwijs, betoogden verschillende woordvoerders. Dieverantwoordelijkheid mag hij niet afschuiven op 'het veld'. DeKamer eiste daarom van Hermans dat hij een nieuwe studie pas gaatbetalen als hij zichzelf ervan vergewist heeft dat die 'doelmatig'zal zijn.

Hermans gaat zijn plan nu omzetten in een wetsvoorstel. Hijverwacht niet dat hij daarbij al te veel last van deKamer-uitspraak zal hebben, zo liet hij aan het slot van het debatdoorschemeren.

HO, HOP

Zie ook de Analyse.