Kamer wil vergoeding voor slecht onderwijs

Studentenbond LSVb sloeg afgelopen weekend alarm over eenonderdeel van de nieuwe wet op de studiefinanciering van ministerHermans. In die wet is 'slechte studeerbaarheid' geschrapt alsgeldige reden voor studievertraging. Tot nu toe kunnen studentenaankloppen bij hun universiteit of hogeschool als ze slechtonderwijs hebben genoten, waardoor ze niet kunnen afstuderen binnende vier jaar dat ze recht hebben op een beurs. Volgens de nugeldende regels moet hun universiteit of hogeschool die schadevergoeden.

Maar deze regeling is niet langer nodig, vindt Hermans.Studenten mogen onder zijn nieuwe wet hun beursrechten uitsmerenover tien jaar. Daardoor kunnen ze problemen met studeerbaarheidomzeilen. De LSVb is kwaad over de afschaffing van wat de bond het'niet goed, geld terug-principe' noemt. Volgens de LSVb hebben alveel studenten er profijt van gehad.

Deze week kreeg de LSVb steun van vrijwel de hele Tweede Kamer.Alle fracties behalve Hermans' eigen VVD en de SGP drongen er bijde minister op aan 'slechte studeerbaarheid' alsnog in de wet op tenemen als grond voor financiële vergoeding. "Als eeninstelling fouten maakt, moet die instelling er ook zelf vooropdraaien", zo verwoordde GroenLinks-Kamerlid Rabbae het standpuntvan de Kamer. Hermans wil nog niet op de kritiek ingaan. Dat doethij pas bij de behandeling van de nieuwe studiefinancieringswet inde Tweede Kamer. Die staat voor dit voorjaar op de rol.

HO, HOP