Karate: Een aardige vechtsport als manier van leven

Van Hoegee verloor in de eerste ronde van een 'houthakker' dietwee ronden later door de regerend Nederlands Kampioenuitgeschakeld wordt, waardoor Van Hoegee automatisch ook wordtuitgeschakeld voor de strijd om de derde plaats. De nuchtere VanHoegee lacht snel weer na zijn nederlaag, maar klinkt tochteleurgesteld. "Ik had wel een goed gevoel over dit toernooi. Maarik kwam niet op gang en die vent deed de raarste dingen", verklaarthij zijn nederlaag.

Van Hoegee doet direct de juiste voorspelling dat zijn bedwingerde finale niet zal halen en zijn eigen toernooi dus afgelopen is.Hij beklaagt zich ook over de scheidsrechters die een zuivere traptegen het hoofd, die hem dubbele punten had moeten opleveren, nietwaardeerden, terwijl ze twee verboden lowkicks van zijntegenstander, die het karate duidelijk op straat heeft geleerd,onbestraft lieten. "Hij kreeg er weliswaar geen punten voor, maarhet doet goed zeer."

Toch is het niveau van de scheidsrechters en van het karatevolgens Van Hoegee de laatste jaren juist behoorlijk omhoog gegaan."Karate wordt tegenwoordig toch gezien als een iets aardigerevechtsport. Dat komt ook doordat de scheidsrechters steeds beterworden. Uitwassen, bijvoorbeeld mensen die met bebloede koppen dezaal uit worden gedragen, komen steeds minder voor. Dat ispositief. In de begintijd waren er helemaal geen regels. Als jeiemand in zijn kruis schopte, had je gewonnen. Net als bij diefull-contact gevechten waar ze een brood midden in een kooi gooienen er twee hongerige mannen om laten vechten."

Raggen

Het soort karate dat Van Hoegee beoefent, is medium-contact. Jemag elkaar wel raken, maar geen pijn doen. Als je je tegenstanderblesseert kost dat punten. "Full contact is lomp raggen. Daar hebik het fysiek ook helemaal niet voor."

Hij is wel altijd een vechtsporter geweest en begon met judo."Maar dat was een soort veredeld stoeien. Ik heb nog jiu jitsugedaan. Toen werd ik nieuwsgierig naar de karatetechnieken. Ik hebheel lang het traditionelekarate beoefend. Maar je leert tochvechttechnieken. Die wilde ik op de mat in de praktijk brengen. Nutrain ik vijf of zes keer per week bij sportschool Van Hellemond.Dat is de beste wedstrijdschool van Nederland. En ik heb inmiddelsde tweede dan.

"Buiten de mat ben ik helemaal niet agressief. Ik hoef mijnkarate op straat echt niet te laten zien. Ik zal eerder een stapopzij doen. Ik ben er beslist niet mee bezig of ik me op straat kanverdedigen. Dat zie ik wel als het een keer moet.

"Ik ben wel een vechter en dat ben ik in mijn studie ook. Ik wilslagen. Voor mij lag de kick erin om zowel in het karate als inmijn studie te slagen. Vorig jaar ben ik derde geworden bij het NKen vierde bij het open NK. Ik heb al mijn zaken voor Parijsgeregeld en ook nog zestig studiepunten gehaald. Op de een ofandere manier was het één niet mogelijk geweest zonderhet ander."

Bellum

Tijdens zijn afstudeerproject houdt Van Hoegee zich met heleandere zaken bezig. In Parijs werkt hij aan een editie. "Ik probeereen groot Latijns handschrift toegankelijk te maken voorwetenschappelijk onderzoek. Het is een soort encyclopedie waarin opalfabetische volgorde allemaal voorbeelden voor prediking staan.Iemand die over de oorlog wilde gaan preken kon bij 'bellum' zienwat de kerkvaders daarover hadden gezegd. Er zijn toen ontzettendveel kopieën van gemaakt maar niets wetenschappelijks."

Toch heeft hij tijdens zijn geschiedenisstudie al eens iets overkarate kunnen schrijven. "Bij niet-westerse geschiedschrijving hebik me helemaal uit mogen leven op de beleving van het menselijkbewegen in oost en west. Is het lichaam de kerker van de ziel of iskarate juist meditatie en beweging."

Voor zichzelf heeft hij daar wel een antwoord op. "Voor mij iskarate een manier van leven. Ik kan er veel van mezelf in kwijt.Wat ik tijdens karate ervaar daar probeer ik in het dagelijks leveniets mee te doen. Ik denk normaal gesproken ontzettend veel na. Ikvergeet soms op het moment zelf te reageren. Als je het gaatje zietin de dekking en je denkt: 'Nu moet ik aanvallen', dan ben je telaat. Wij hebben de neiging, zeker in de wetenschap, om alles heelprecies te definiëren. Dat kan heel vruchtbaar werken maar jekunt je ook verliezen in dingen die er totaal niet meer toe doen.Ik heb vaak de neiging om een karatetechniek helemaal uit tevlooien en dan werkt het niet meer. Je moet er volledig inopgaan."

Naast de studie en de sport zelf heeft Van Hoegee ook nog deopleiding tot karateleraar gevolgd. "Ik heb een tijdje gedacht datik karateleraar wilde worden. Ik geef al een paar jaar les aankinderen. En dat vind ikwel heel leuk. Daar blijft het voorlopigbij."

Voor een internationale wedstrijdcarrière heeft hij geentijd. "Bij Van Hellemond trainen wereldtoppers. Regelmatig wordener jongens Europees kampioen. Zoveel tijd als die jongens erinsteken, dat is voor mij gewoon niet weggelegd. Ik wil mijnpapiertje halen. Ik vind studeren en karate allebeibelangrijk."

Toch lijkt dat papiertje wel de oorzaak van zijn vroegeuitschakeling bij dit NK. Van Hoegee: "In dat afstuderen gaat tochwel erg veel tijd zitten. Ik heb in Parijs wel een sportschoolgevonden, maar ik train liever in Nederland. Ik heb daar nog geenvast ritme en dat gaat ten koste van mijn training."

Jurgen Swart.