Música Temprana presenteert in december de feestelijke concertserie Misa Criolla. Het ensemble, onder leiding van Adrián Rodríguez Van der Spoel, staat bekende om zijn uitvoeringen van Latijns-Amerikaanse barokmuziek. De Misa Criolla, een Spaanstalige katholieke mis, werd in 1964 geschreven door de Argentijnse componist Ariel Ramírez (1921 – 2010). Música Temprana verbindt in dit kerstconcert de Misa met nieuw ontdekte oude muziek uit Mexico en Guatemala. Het concert vindt plaats in Utrecht op 15 december om 20:15 uur in Tivoli Vredenburg.
De Misa Criolla van componist Ariel Ramírez was de eerste van een nieuw muziekgenre: niet eerder bestond er een volwaardige Rooms-Katholieke mis gebaseerd op Latijns-Amerikaanse volksmuziek. Vóór 1964 had Ramírez nooit blijk gegeven van enige religieus-muzikale belangstelling. De aanleiding ervoor was dan ook onverwacht en opmerkelijk én lag in Europa. In 1959 reisde de componist naar Duitsland waar hij twee nonnen leerde kennen die in de oorlog met risico voor eigen leven Joden redden uit de handen van de nazi’s. Dat bracht hem op het idee ter ere van hen muziek voor een eenvoudige gebedsdienst te schrijven. Hij vroeg drie priesters de Latijnse mis voor hem in het Spaans te vertalen.
Ramírez entte zijn mis voor tenor, koor en orkest op een breed scala aan elementen uit de volksmuziek. Zo schreef hij onder meer de bombo (Argentijnse trom), de charango (kleine gitaar) en de kena (fluit) voor, en voor elk van de vijf vaste delen van de mis koos hij een karakteristiek dansritme als basis. Voor het Kyrie gebruikte hij ritmes van de indianen in de noordelijke Andes, voor het Gloria de opgewekte yaravi, en voor het Credo de feestelijke chacarera: de belangrijkste Argentijnse dans met een opzwepend ritme. Het Sanctus is een subtiele variant op de carnavalito, een knipoog richting Bolivia, en in het afsluitende Agnus Dei klinkt het ritme van de melancholieke milonga van de pampa’s.
Música Temprana kiest bij deze uitvoering van de Misa voor een interpretatie vanuit de oude, klassieke muziek van Latijns-Amerika zonder de karakteristieke volkse elementen in de Misa uit het oog te verliezen. Het is voor het ensemble essentieel dat in dit project de oude tradities aan het ‘nieuwere’ werk verbonden worden. Sinds enkele jaren onderzoekt Música Temprana de barokmuziek uit Mexico en Guatemala en in dit concert wordt de tussenstand van dat onderzoek – de voorlopers van de Misa - verbonden met het werk van Ramirez. ‘Música Temprana (…) voert deze muziek zo overtuigend en puntgaaf uit, dat je weet: ja, zó moet het klinken.’ -LUISTER juni 2017 over de cd Misa Criolla.
Geworteld in Latijns-Amerika
Música Temprana verkent repertoire uit de renaissance en de barok, niet alleen in Latijns-Amerika, maar ook vanuit bronnen van het toenmalige Spaanse wereldrijk. Hiermee brengt het ensemble de muziekontwikkeling van Latijns-Amerika in kaart vanaf het moment dat de eerste conquistadores voet aan wal zetten in de Nieuwe Wereld tot en met de volwassenwording van de eigen barokmuziek op Latijns-Amerikaanse bodem. De musici van het ensemble zijn veelal geworteld in de Latijns-Amerikaanse cultuur en staan daarmee telkens weer garant voor temperamentvolle uitvoeringen.
Zie voor kaartverkoop en informatie: www.musicatemprana.nl