Op zondag 9 juni staat het Janskerkhof weer in het thema van zon, muziek en gezelligheid; de zesde editie van het Utrechts Jazzfestival staat voor de deur. In een periode waar de kloof tussen student en buitenwereld groter lijkt dan ooit, biedt het Utrechts Jazzfestival een podium voor de saamhorigheid tussen al haar inwoners.

Tijdens de vorige editie was de sfeer op het Utrechts Jazzfestival even gemoedelijk als altijd. Terwijl alle bezoekers genoten van een drankje, was het Janskerkhof gehuld in een dynamisch samenspel tussen swingende jazz en de warme lentezon. De verschillende foodtrucks hadden zich verspreid over het plein en iedereen profiteerde dankbaar van hun aanwezigheid. Liefhebbers uit heel Utrecht hadden zich verzameld op een plek waar verschillen vervagen en eenieder wordt verbonden door hun gemeenschappelijke passie; de liefde voor de jazz. Het Utrechts Jazzfestival stond volledig in het teken van toegankelijkheid en binding.

Uiteraard staat er dit jaar weer een nieuwe editie op de planning. De organisatie bestaat uit Utrechtse vrijwilligers en zoals elk jaar is toegang tot het festival gratis voor alle ruim 9000 bezoekers. Door zijn grootte, gratis toegankelijkheid en organisatie is het Utrechts Jazzfestival uniek in zijn soort; het enige doel van het festival is een swingend en kosteloos jazzfestijn voor heel de stad Utrecht zonder enige intentie om winst te maken.

Voor de door Utrecht, van huisarts tot steunpilaar
In zijn voortbestaan is het Utrechts Jazzfestival volledig afhankelijk van de Utrechtse ondernemers die het festival en zijn bezoekers een warm hart toedragen. Onder hen bevindt zich Paul Drost, zorgondernemer met de studentenarts vlakbij het Janskerkhof (www.studentenarts.nl). “Toen ik door de organisatie werd benaderd om het Utrechts Jazzfestival te steunen, was ik eigenlijk meteen enthousiast. Ik beschouw mezelf wel als een jazzliefhebber, en dan is het natuurlijk fantastisch als ik kan helpen om zo’n feest tot stand te brengen, zeker als je bedenkt dat de praktijk op het Janskerkhof ook nog eens heel dichtbij staat!”

“Het is prachtig om te zien dat zoveel echte Utrechters samenkomen om zoiets mogelijk te maken. Ik geloof dat we de eerste studentenpraktijk van Utrecht zijn die het jazzfestival steunt. Juist dat maakt het zo leuk om aankomende zondag op het Janskerkhof te staan; je maakt op zo’n moment echt onderdeel uit van het geheel.” Wanneer hem gevraagd wordt of hij op het festival zelf nog in de spotlight zal staan, moet hij hartelijk lachen. “Nee hoor, dat laat ik maar aan jongens als Hans Dulfer over. Ik denk niet dat de mensen daarop staan te wachten.”

Op 9 juni is iedereen welkom op het Janskerkhof om te komen genieten van de zesde editie van het Utrechts Jazzfestival!