Kort nieuws

Bellen naar de IB-Groep is nog steeds geen pretje zo concludeertde Nationale Ombudsman in zijn jaarverslag. Aan de ene kant daaldehet aantal inhoudelijke klachten over de beurzenverstrekker: hetwaren er nu 192, half zoveel als drie jaar geleden. Maar met debereikbaarheid blijft het slecht gesteld. Juist in de eerstemaanden van het studiejaar was het vaak vrijwel onmogelijk om demedewerkers van de IB-Groep aan de telefoon te krijgen. Deombudsman heeft wel 'begrip' voor de problemen, omdat in dieperiode massaal gebeld wordt. Maar de bereikbaarheid moet wel beterworden. De ombudsman gaat dit de komende tijd dan ook maandelijkscontroleren.

Aio's (1)

De Universiteit van Amsterdam gaat alle promovendi eenaanstelling geven als junior-onderzoeker. De UvA kondigde eindvorige week aan dat zowel de aio als de promotiebursaal aan dieuniversiteit gaat verdwijnen. In plaats daarvan krijgen promovendieen aanstelling van drie jaar als junior-onderzoeker, beginnend inschaal acht. Er zal scherp op worden toegezien dat zij hunproefschrift in die drie jaar ook op een reele manier kunnenafronden. Hoewel de maatregel mede is ingegeven door de recentopgekomen WW-problematiek, is een belangrijk voordeel volgens eenwoordvoerder van de Amsterdamse universiteit dat promovendidaadwerkelijk deel gaan uitmaken van de universitairegemeenschap.

Aio's (2)

De Universiteit Utrecht is niet van plan om het Amsterdamsevoorbeeld te volgen en ook haar aio's een aanstelling alsonderzoeker te geven. Dat deelde rector-magnificus Voorma vorigeweek mee in de commissie Onderzoek van de Universiteitsraad. Voormanoemde de Amsterdamse maatregel een oneigenlijk middel om deWW-problematiek op te lossen en zette ook vraagtekens bij depositieverbetering van de Amsterdamse promovendi. Die krijgenweliswaar een hoger salaris, maar dat voordeel valt volgens Voormaweg tegen hun kortere aanstelling. Volgens de nuchtere Utrechtserector is er een veel eenvoudiger oplossing te bedenken voor deWW-problematiek. "Promovendi moeten gewoon in vier jaar een boekjeschrijven."

Communicatiewetenschap

Het protest van Amsterdamse studenten Communicatiewetenschaptegen het schrappen van de derde herkansing bij tentamens, heeftgehoor gevonden bij het universiteitsbestuur. De regels hadden niettijdens het studiejaar veranderd mogen worden. Hetfaculteitsbestuur moet dit studiejaar alsnog zorgen dat allestudenten per tentamen drie kansen krijgen. De studentenraad isdaar zeer tevreden over - vooral omdat hiermee "de wettelijkeinspraakrechten" van studenten erkend zijn.