Kort nieuws

De faculteiten Ruimtelijke Weteschappen en Scheikunde hebbendeze week na moeizame onderhandelingen overeenstemming bereikt overde oprichting van het Copernicus Instituut. In dit instituut wordtal het universitaire onderzoek en onderwijs op het gebied vanmilieukunde, duurzame ontwikkeling en innovatie gebundeld. Ook deopleidingen natuurwetenschappen en samenleving (NW&S) ennatuurwetenschap en innovatiemanagement (NW&I) worden in hetCopernicus Instituut ondergebracht. Volgens prof.dr. Wim Turkenburgvan natuurwetenschappen en samenleving moet het CopernicusInstituut uitgroeien tot een Europees topinstituut op het gebiedvan duurzame ontwikkeling en innovatie.

Jose van Eijndhoven

Prof. dr. Jose van Eijndhoven is benoemd tot voorzitter van hetcollege van bestuur van de Rotterdamse Erasmus universiteit. Tussen1975 en 1991 was Van Eijndhoven in Utrecht docent Chemie enSamenleving. Vanaf 1991 was zij een van de projectleiders van eendoor Harvard gecordineerd internationaal project over mondialemilieuproblemen. In datzelfde jaar werd zij directeur van hetRathenau Instituut voor Technologisch Aspectenonderzoek, eenorganisatie die zich richt op ondersteuning van de politiekeoordeelsvorming en het maatschappelijk debat over wetenschap entechnologie.

Rijnberk

Prof.dr. Ad Rijnberk heeft op vrijdag 23 maart een eredoctoraatontvangen van de universiteit van Gent. Rijnberk kreeg deonderscheding vanwege zijn wetenschappelijk werk op het gebied vande interne geneeskunde van huisdieren, kleine zoogdieren en vogels.Rijnberk heeft met name veel werk verricht op het gebied van deklinische endocrinologie, ofwel de ziekten die samenhangen met dehormoonproductie. Eerder kreeg Rijnberk al een eredoctoraat van deuniversiteit van Brno in Tsjechi.

Bezetting

Promovendi van de Universiteit van Amsterdam hebbenwoensdagochtend de toegang tot het Maagdenhuis geblokkeerd. Zeprotesteren tegen het nieuwe promotiestelsel dat de universiteit inseptember wil invoeren. De huidige aio-schappen en hetbursalenstelsel maken dan plaats voor de 'junior-onderzoeker'. Diekrijgt een aanstelling voor drie jaar om te promoveren. Volgens debezetters is drie jaar te kort om een behoorlijk proefschrift teschrijven. Bovendien zijn zij boos omdat de junior-onderzoekerstwee salarisschalen lager worden ingedeeld dan de huidige aio's. Dedemonstranten eisen dat de UvA alle bursalen met terugwerkendekracht een aio-schap verleent en de plannen voor het nieuwe stelselintrekt.