Kort nieuws

Vanaf deze week hebben alle Utrechtse studenten de beschikkingover een mailbox, die gekoppeld is aan de universitaire Solis-site.Dat betekent dat zij voortaan vanaf elk werkstation ter wereld hunmail kunnen bekijken. De tot nu toe voor studenten beschikbaremailboxen hadden de beperking dat zij alleen binnen hetuniversitaire netwerk konden worden gebruikt. Om die reden gavenveel studenten de voorkeur aan hotmail. De nieuwe mailboxen biedendezelfde gebruiksmogelijkheden als hotmail en hebben een geheugenvan 10 megabyte. Dat betekent dat zij ook gebruikt kunnen worden omgrotere bestanden te bewaren. (Adres: http://webmail.uu.nl)

Farmacie

De faculteit Farmacie heet sinds twee weken FarmaceutischeWetenschappen. Met de verandering van naam wil de faculteitduidelijk maken dat zij niet alleen apothekers opleidt, maar ookwetenschappers. Dat wordt onderstreept door het vorige maandverschenen beleidsplan van het facultaire onderzoeksinstituut UIPS.Volgens dat plan moet UIPS voor 2010 tot de vijf Europesetopinstituten op het gebied van de farmaceutische wetenschappengaan behoren.

Hogeschool

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Hogeschool vanUtrecht werken aan de oprichting van een gezamenlijkonderwijsinstituut. In dat instituut zullen de toekomstigemasteropleidingen in de verplegingswetenschap en de fysiotherapiealsmede een nieuwe masteropleiding tot 'physician assistant' wordenondergebracht. Die laatste opleiding moet gaan voorzien in hetdreigende artsentekort. Het UMC heeft overigens duidelijk gemaaktgeld noch ruimte voor het nieuwe instituut beschikbaar te zullenstellen.

Stalker

De rechtbank in Den Haag doet vrijdag uitspraak in een zaaktegen een 38-jarige afgestudeerd psychologe die jarenlang eentheologiedocent van de Universiteit Utrecht 'stalkte'. De vrouwviel de man lastig met honderden telefoontjes. Bovendien schreef zehem een dreigbrief en liet ze een studentenpastor weten de docent'kapot te schieten'. De psychologe begon met 'stalking 'toen dedocent haar afwees nadat tijdens colleges naar de mening van devrouw een intieme relatie was ontstaan. Tegen de vrouw is een jaarcel geeist, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Ze heeft al driemaanden in voorarrest gezeten.

Selectie

Voor de ongeveer dertig lotingvrije plaatsen in de faculteitGeneeskunde hebben zich 117 belangstellenden gemeld. De plaatsenworden na selectie toegewezen aan kandidaten met een diploma vaneen universiteit, een hogeschool of het University College. Voordeze laatste categorie worden dit jaar in ieder geval tien plaatsengereserveerd.