Kort studenten-nieuws

De dienstplicht moet opnieuw worden ingevoerd. Niet om soldatenop te leiden, maar om personeel te hebben in de zorg en hetonderwijs. Dat stelde J. Tichelaar van de Algemene Onderwijsbond(AOb) vorige week voor tijdens een forumdiscussie. Hij pleit vooreen maatschappelijke dienstplicht van twee jaar voor alleafgestudeerden aan de universiteit. Daarmee kan hetpersoneelstekort in onderwijs en zorg worden bestreden.

Zie: 'Het Debat' (Rubrieken)

Drinkgedrag

Studenten gaan keurig met drank om, blijkt uit een enqute inSum. Een kwart van de studenten drinkt maar een tot vijf glazenbier per week. Ruim twintig procent drinkt tien tot twintig glazenper week. Eenzelfde percentage drinkt nooit. Slechts zes procentdrinkt meer dan dertig glazen bier per week. Het merendeel van destudenten geeft per week twintig tot vijftig gulden uit aan drankin een caf. De helft van de studenten zegt nooit dronken te zijn.Als er een biertje wordt gedronken, maakt het voor studenten weldegelijk uit welk merk het is. Grolsch is absoluut favoriet,gevolgd door Heineken. Bavaria wordt het minst gewaardeerd.

Muziek

Een lekker muziekje tijdens het studeren, dat moet tochontspannend werken. Maar nu is gebleken dat muziek slecht is voorde concentratie. Psychologen van de universiteit in Floridaonderzochten hoe snel een groep studenten een opstel met en zonderachtergrondmuziek kon schrijven. De studenten die hun essay in allestilte schreven, kregen zo'n zestig woorden per uur meer op papierdan de rest.

Spam

Hoe hoger de opleiding, hoe selectiever de ontvanger zijn mailopent. Hoogopgeleiden gooien sneller spam weg dan lager opgeleiden.Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research die onderzoek deednaar het mailgedrag van de Nederlander. Per dag ontvangt degemiddelde internetter zo'n 38 mailtjes, terwijl hij er 23verzendt. Hogeropgeleiden mailen het liefst tijdens kantooruren, integenstelling tot lager opgeleiden die vaker mailen na zevenen.Gemiddeld hebben internetters 2,3 prive-mailadressen. Het meestgebruikte mailprogramma is Outlook Express (72 procent).

Opvangflats

Studenten die hun kamer uit moeten vanwege een brandonveiligewoning, hoeven niet eerder dan de zomervakantie op een vervangendewoonplek te rekenen. Vreemd, want de gemeente had beloofd dat deeerste opvangflats voor de kerst klaar zouden zijn. Het voormaligezorgcomplex Titus Brandsma in Overvecht wordt verbouwd tot eencomplex van 280 kamers. Gedupeerden van debrandveiligheidscontroles krijgen voorrang.