KPN schaft telefoontikkers af

Een reden voor het afschaffen van de tikkerdiensten is de komstvan nieuwe telefooncentrales, die de dienst niet meer ondersteunen."We kunnen niet met de oude centrales blijven werken enkel omdatveel studenten gebruik maken van de tikkerdienst. Dan kom je zelfin de problemen", zo reageert Martine Kooreman, voorlichtster bijde KPN.

Daar komt nog iets bij, aldus Kooreman. "Vroeger waren wij deenige aanbieder met eigen tarieven. Nu is er bijvoorbeeld tele2,met andere tarieven die ook steeds wijzigen. Deze tarieven moetenconstant ingevoerd worden in onze centrales en dat is niet meer bijte houden."

Een echt alternatief voor de tikkerdiensten biedt de KPN niet.Een ISDN aansluiting is een optie, maar dat is voor veel studentente duur. Een gespecificeerde rekening is een andere mogelijkheidmaar die brengt weer zijn eigen beslommeringen mee. "In een huismet vijftien inwoners is dat stapels papier. Dat kost gigantischveel tijd om uit te zoeken," aldus Fransien van ter Beek,voorzitter van de landelijke studentenvakbond.

Volgens farmaciestudente Heleen is iedereen bij haar in hetstudentenhuis afhankelijk van de tikker. Een gespecificeerderekening is ook volgens haar geen alternatief. "Het opschrijven vantikken is al een probleem, dus kun je nagaan hoe dat gaat als alletelefoonnummers opgeschreven moeten worden."

Zowel het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) als deLandelijke studenten vakbond (LSVb) zijn van mening dat studentende dupe worden van het afschaffen van de tikkers. Van ter Beek: "DeKPN zegt dat niet zo'n grote groep er gebruik van maakt, maar danzien ze wel degelijk een heleboel studenten over het hoofd. Wewillen in ieder geval met de KPN een gesprek om zo voor de belangenvan de studenten op te komen." Het ISO gaat een klachtenbriefschrijven en roept alle studenten op hetzelfde te doen.

MK