Een historicus zoekt naar de onderliggende oorzaken van gebeurtenissen. Met hun verhalen maken historici van het verleden een coherent geheel. Het zoeken naar verbanden is daarbij onmisbaar, wie dat niet doet houdt een reeks onsamenhangende feiten over. Maar hoe zeker kun je spreken van oorzaak en gevolg in historische processen? En wat is daarin de rol van de historicus zelf? Filosoof en historicus dr. Jacques Bos (UvA) laat zien dat causale verbanden in de geschiedenis niet zondermeer een feit zijn.

Lezing in het kader van de cursus Wetenschapsfilosofie. Ook voor niet-studenten toegankelijk. In samenwerking met de faculteit Sociale wetenschappen, Bètawetenschappen en Geesteswetenschappen.

Datum & tijd | Woensdag 10 maart 2021 (20:00-21:30)
Dit evenement is gratis en online te volgen via ons YouTubekanaal. Kijk voor meer informatie op onze website.