Lichten dwingen bus tot stapvoets rijden

Dat maakte directeur Berendsen van Huisvestingsbeleid maandag bekend tijdens een bespreking van de verkeerssituatie in een commissie van de Universiteitsraad. De bespreking vond plaats op initiatief van de studenten, die kritiek hadden op de manier waarop de reconstructie van de busbaan tot nu toe is aangepakt. Zij vroegen zich met name af of de veiligheid van de medewerkers en studenten wel voldoende was gegarandeerd.

In hun antwoord maakten collegelid Hans Amman en Berendsen duidelijk dat de aanleg van de busbaan plaats vindt onder verantwoordelijkheid van de gemeente Utrecht. Zij zeiden dat het daardoor niet gemakkelijk was geweest om grip op alle processen te krijgen, maar bestreden dat de veiligheid ooit in het geding is geweest. Berendsen zegde toe dat ook de komende tijd zoveel mogelijk rekening met de gebruikers van De Uithof zal worden gehouden

Op een vraag van de studenten waarom niet van de gelegenheid gebruik was gemaakt om de busbaan buiten het hart van De Uithof om te leiden, antwoordde de huisvestingsdirecteur dat daarvoor bewust niet was gekozen. Vooral ’s avonds en in de weekenden zou het centrumgebied zonder bussen een doodse sfeer krijgen, die niet bevorderlijk zou zijn voor de leefbaarheid. Hij bezwoer zijn gehoor dat het hart van De Uithof na voltooiing van de busbaan een zeer aangenaam verblijfsklimaat zal hebben. De snelheidsbeperking voor bussen en taxi’s zal daar zeker aan bijdragen, aldus Berendsen.

EH