Lustrum: grote evenementen best bezocht

Er moet echt iets bijzonders aan de hand zijn wil deuniversitaire gemeenschap in beweging komen. Dat mag de conclusiezijn na de lustrumweek die afgelopen zaterdag werd beindigd. Hetafsluitende lustrumfeest mag een groot succes genoemd worden. HetBeatrixgebouw van de Jaarbeurs was geheel uitverkocht, veelstudenten moest zelfs de toegang worden geweigerd. Ook dedrieduizend kaartjes voor de theatervoorstelling 'O mio Sole' in deBuurkerk die nog tot en met zondag loopt zijn bijna allemaalweg.

De Knowshows 's avonds in het Academiegebouw, waarvoor 'sterren'als Chazia Mourali en Ronald Giphart waren opgetrommeld, kondeneveneens rekenen op aardig wat aanloop. De ervaringen met hetGlazen Paviljoen zijn gemengd. Lustrumvoorzitter Prof.dr. Tj.Wimersma Greidanus: "Het plan heeft opzien gebaard. De burgemeesterwas bijvoorbeeld heel enthousiast. Maar de mensen stonden niet methun neus tegen het glas om te zien wat zich binnen afspeelde.Misschien dat mensen daar toch te schuchter voor zijn. Ze staanimmers ook zelf te kijk."

Tegenover deze geslaagde evenementen staat de mislukking van hetfestivalconcept in het Academiegebouw, waar dagelijks tal vanactiviteiten op het programma stonden. Het aantal van 250 bezoekersper dag waarop het lustrumbureau gehoopt werd vooral de eerstedagen bij lange na niet gehaald.

Veel van de geplande lezingen vonden daarom slechts een kleingehoor. Een aantal werd zelfs afgelast. Zo besloot hoofd StudiumGenerale dr. A. Klukhuhn na de negatieve ervaringen van de eerstedagen zijn lezing zelf maar af te zeggen. Voorzitter WimersmaGreidanus: "Achteraf gezien was het allemaal misschien een beetjete veel van het goede. Als mensen al kwamen zagen ze door de bomenhet bos niet."

De lustrumvoorzitter denkt echter niet dat de organisatie veelte verwijten valt. "Werkelijk iedereen, studenten en medewerkers,wist dat er een lustrum was. De bekendheid was groot. Dat is opzich een hele prestatie. Ook in de stad kwam je om de tweehonderdmeter iets van het lustrum tegen. Maar klaarblijkelijk zijnuniversitaire medewerkers tegenwoordig moeilijk uit hun dagelijkseroutine te halen. Vooral diegenen die in De Uithof werken komenniet naar de binnenstad. Dat probleem zie je ook bij de FacultyClub. De massa laat het afweten."

XB