Masterscriptie over computergames wint prijs

In haar scriptie onderzocht Van Roessel de rol die de ideeën van Bertolt Brecht over episch theater kunnen spelen in educatie over computergames. “Dit onderzoek stelt nieuwe vragen en zet aan tot debat over de ethiek van het gamen. Daar zit de samenleving dringend om verlegen”, aldus juryvoorzitter Marleen Barth. De jury selecteerde uit alle inzendingen vijf genomineerden.

Van Roessel won 1000 euro en een zilveren onderscheiding en krijgt - net als de overige vier genomineerden - de kans om een bewerking van de scriptie te publiceren in de wetenschappelijke reeks Cultuur+Educatie.

In totaal werden 32 scripties ingediend, tweeëntwintig Nederlandse en tien Vlaamse, zowel HBO-masters kunsteducatie, als scripties van universitaire studenten letteren en geesteswetenschappen. In de onderwerpen van de ingezonden scripties weerspiegelt zich de diversiteit van het terrein dat onderzoek naar cultuureducatie bestrijkt.

AH

De scriptie van Lies van Roessel is in te zien via de online bibliotheekcatalogus van Cultuurnetwerk Nederland op www.cultuurnetwerk.nl